Silniki wysokoprężne stosowane obecnie w samochodach, charakteryzuje wysoki stopień skomplikowania. Dlatego wymagają one szczególnej troski, zarówno ze strony kierowcy jak i mechaników. Jednym z podzespołów silnika jest układ wtryskowy i to na niego musimy zwrócić szczególną uwagę. Ignorowanie wszelkich usterek tego układu może doprowadzić do bardzo groźnych i kosztownych napraw. Wtryskiwacze są to bowiem elementy bardzo precyzyjnie wykonane, ale przez to również delikatne.
Wtryskiwacze zmuszone zostały do pracy w bardzo ciężkich warunkach. Warunkach, z którymi często sobie nie radzą. Szczególnie słaba jakość paliwa ma wpływ na ich awarie i skrócenie ich żywotności.
Jeszcze na połowie lat 90. wtryskiwacze, które montowane były w silnikach wysokoprężnych, musiały sobie radzić z ciśnieniem wtrysku na poziomie 1350 bar. W obecnych czasach jest to już 2000 bar i więcej. Jak widać, wtryskiwacze przeszły bardzo długą ewolucję, doszły praktycznie do kresu swojej wytrzymałości i nie do końca radzą sobie z warunkami pracy, do jakiej są zmuszane.
Wymogi stawiane producentom nowoczesnych silników wysokoprężnych są coraz bardziej wyśrubowane. Najprościej mówiąc, auto ma mieć dobre osiągi, dynamiczne silniki, rozsądną pojemność i spalać jak najmniej paliwa. Przy takich założeniach wtryskiwacze są niejako rozgrzeszona i mają prawo ulegać awariom. Na szczęście są w stanie wcześniej nas o tym uprzedzić.
Słabej jakości paliwo, czynniki zewnętrzne czy zbyt długa eksploatacja, mogą doprowadzić do awarii wtryskiwaczy. Najczęstszą przyczyną awarii wtrysków jest zła jakość tankowanego paliwa. Tankując olej napędowy, niewiadomego pochodzenia, zapominając o okresowych wymianach filtra paliwowego, sami narażamy się na potencjalne usterki. Wtryskiwacze są to bowiem elementy bardzo czułe i delikatne z czasem mogą zapychać się brudem i osadami. Odetkanie ich nie będzie możliwe bez mechanicznego czyszczenia.
Awarie wtryskiwaczy zdarzają się zazwyczaj po przejechaniu 150-180 tys. km. Nie jest to oczywiście regułą, Zadbane i serwisowane samochody są w stanie przejechać bez usterek grubo ponad 300 tys. km.
Objawami uszkodzonych wtryskiwaczy mogą być:
Jeśli za kłopoty z silnikiem odpowiedzialne są wtryskiwacze, trzeba jak najszybciej udać się do renomowanego serwisu.
Jak widać na powyższych przykładach objawów uszkodzonych wtryskiwaczy może być wiele. Żadnego z nich nie można pod żadnym pozorem lekceważyć. Aby cieszyć się długą i niezawodną pracą naszych wtryskiwaczy należy o nie odpowiednio zadbać. Aby przedłużyć ich żywotność, warto pamiętać, aby regularnie wymieniać filtry i oleje. Ponadto należy zadbać o dobrą jakość tankowanego przez nas paliwa. Obecność w paliwie wody, siarki lub parafiny może doprowadzić do powolnego zapychania się wtryskiwaczy. Na szczęście każdy element wtrysków da się zregenerować i przywrócić do sprawności. Wyjątkiem są wtryski piezoelektryczne, ze względu na skomplikowaną budowę.
Regeneracja wtryskiwaczy polega na rozebraniu ich i wyczyszczeniu z wszelkich brudów. Specjalistyczne warsztaty ocenią skalę zużycia i wymienią niezbędne części (np. uszczelki, cewki), aby nie rozregulować systemu montaż, należy przeprowadzić pod kontrolą elektronicznych urządzeń. Podczas montażu wtrysków należy pamiętać, aby wymienić uszczelniacze, które odpowiadają za dociśnięcie obudowy wtryskiwacza do gniazda głowicy.
Najważniejszym etapem regeneracji są testy sprawdzające skuteczność rozpylania paliwa i poziomu ciśnienia otwarcia wtrysku. Po regeneracji otrzymujemy produkt o całkowitej sprawności z odczytami parametrów nieróżniących się od tych fabrycznych.
Warto poświęcić czas i znaleźć warsztat samochodowy, który ma doświadczenie i renomę w tego typu naprawach.