Kolorowe oznaczenia na nowych oponach – co oznaczają?
24 maja 2021
Ile kosztuje rocznie utrzymanie samochodu?
3 czerwca 2021
Pokaż wszystkie

Wokół automatycznych skrzyń biegów narosło wiele mitów. Prawdą jednak jest koszt naprawy, który często zmusza do wymiany całego podzespołu. Dlaczego automatyczne skrzynie biegów są takie drogie w naprawie? Ile kosztuje naprawa automatu? Jak dbać o swoją skrzynię biegów, oraz co powoduje jej szybsze zużycie? W tym wpisie postaramy się odpowiedzieć na te pytania.

Skrzynia biegów

Skrzynia biegów, niezależnie od tego czy jest automatyczna czy manualna służy do przenoszenia momentu obrotowego z silnika na koła. Skrzynia dostosowuje obciążenie silnika, dzięki czemu można ruszyć samochodem bez zduszenia jednostki napędowej. Skrzynia odpowiada także za dostępną prędkość maksymalną, jaką dany samochód posiada. Skrzynia automatyczna różni się od manualnej tym, że sama wybiera na którym przełożeniu powinna jechać, oraz sama obsługuje sprzęgła czy konwertery. Skrzynia manualna wymaga od kierowcy obsługi zarówno sprzęgła jak i wybieraka skrzyni biegów, dzięki czemu kierowca sam dostosowuje przełożenie do prędkości obrotowej silnika. W obu wypadkach, dbałość o te podzespoły określać będzie ich niezawodność. Styl jazdy także ma wpływ na wytrzymałość skrzyń. 

Automatyczne skrzynie biegów

Skrzynie automatyczne należy podzielić na dwa podstawowe rodzaje: automat hydrokinetyczny oraz automat dwusprzęgłowy. Hydrokinetyk posiada sprzęgło hydrokinetyczne, które w określonych warunkach jest w stanie zwiększyć moment przekazywany na koła. Automat dwusprzęgłowy jest skrzynią posiadającą dwa sprzęgła, dzięki którym zmiana biegów odbywa się błyskawicznie. Sama zmiana biegów jest także możliwa za pomocą łopatek lub wybieraka skrzyni. 

Regeneracja hydrokinetycznej skrzyni biegów

Automaty z hydrokinetycznym przetwornikiem momentu są owiane mitem awaryjności. Uniknięcie awarii w tej skrzyni jest jednak bardzo proste. Wystarczy regularnie wymieniać olej przekładniowy oraz odbywać przeglądy stanu skrzyni. W tej kwestii nie warto słuchać “fachowców” z ASO – mówią oni to, co im przekażą na szkoleniach. Jeżeli producent auta uważa, że olej wystarczy wymienić raz na 100 tysięcy to znak, że za bardzo wierzy on wyliczeniom inżynierów. W idealnych warunkach użytkowania to taka skrzynia może wytrzymać te 100 tysięcy, jednak prawda jest taka, że dla spokoju sumienia olej należy wymieniać co 50 tysięcy. Dzięki takiemu zachowaniu zaoszczędzimy na bardzo kosztownym remoncie skrzyni. Sama wymiana oleju kosztuje zazwyczaj około 300 złotych, chyba że mówimy o dynamicznej wymianie oleju. Dynamiczna wymiana oleju to działania które mają na celu oczyszczenie skrzyni z resztek brudu, opiłków czy nagaru. Pełne płukanie skrzyni z uzupełnieniem oleju powinno kosztować około 1000 złotych. Skrzynia pracująca z czystym olejem powinna być niezawodna. Jeżeli zaniedbamy stan oleju, może się okazać, że do wymiany będą elektrozawory (kilkaset złotych za sztukę), będzie potrzebna regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego (minimum 1000 zł) lub wymiana okładzin ciernych (do 2000 złotych). Do tego trzeba doliczyć koszt nowego oleju oraz komplet uszczelek. Ponadto, aby dostać się do skrzyni należy ją wyjąć z samochodu. Robocizna może kosztować naprawdę dużo. Całość regeneracji takiej skrzyni to koszt, który nie powinien przekroczyć 10000 złotych. 

Regeneracja skrzyni dwusprzęgłowej

Dwusprzęgłowe skrzynie bardziej przypominają skrzynie manualne, z tym zastrzeżeniem że zadbane są po prostu lepsze. Automaty dwusprzęgłowe DSG od grupy VAGa, czy automaty Forda i Fiata zmieniają biegi błyskawicznie. Obniżają one zużycie paliwa. Problem zaczyna się po przejechaniu ponad 150 tysięcy kilometrów. Sprzęgła się zużywają, tak samo jak mechatronika. Regularnie wymieniany olej może przedłużyć żywotność mechatroniki o ponad połowę. Żywotność sprzęgieł także można przedłużyć, unikając ślimaczenia się w korku. Sprzęgła w tej skrzyni działają zero jedynkowo, przez co ciągłe podjeżdżanie na sprzęgle powoduje ich przegrzewanie, co doprowadza do dużo szybszego zużycia. koszt wymiany sprzęgieł w tych skrzyniach zamyka się w okolicy 5 tysięcy złotych. Regeneracja mechatroniki to koszt do 3 tysięcy złotych. Gorzej, gdy trzeba ją wymienić na nową – wtedy regeneracja skrzyni nie skończy się na 10 tysiącach. 

Jak dbać o skrzynie automatyczne

Najważniejszym aspektem jest regularna wymiana oleju. Olej jest niezwykle ważny w skrzyni biegów, dlatego powinniśmy regularnie go wymieniać. Warto także doczytać, czego dana skrzynia biegów nie lubi – jak na przykład wspomniane wcześniej podjeżdżanie w korku skrzynią dwusprzęgłową. Warto tak zmodyfikować swój styl jazdy, aby skrzynia była możliwie mało obciążona.