Nie ma ważniejszej wartości w naszym świecie niż życie ludzkie. Ta sama zasada obowiązuje w transporcie drogowym. Zastanawiałeś się co decyduje o tym, że dany samochód jest bezpieczny w mniejszym lub większym stopniu? Jakie testy mogą być dla potencjalnych kupców bezpiecznego samochodu szczególnie istotne? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w tym artykule.
Ta prozaiczna wydawać by się mogła zasada ma swoje odzwierciedlenie w statystykach. Nowe samochody rzadziej ulegają usterkom czy awariom – to rzecz niepodważalna i bezdyskusyjna. Teoretycznie każdy nowy model, który trafia na rynek powinien charakteryzować się coraz to większym stopniem poziomu bezpieczeństwa. Technika rozwija się coraz szybciej to dotyczy nie tylko elektroniki, designu ale również, a może przede wszystkim poziomu bezpieczeństwa aut, które oferują producenci. W przypadku starszych samochodów poziom bezpieczeństwa może być utrzymywany na względnie wysokim poziomie, pod warunkiem, że wizyty na stacji diagnostycznej będą wykonywane regularnie. Stacja diagnostyczna jest bowiem miejscem w którym po podłączeniu samochodu do komputera urządzenia diagnostycznego szybko pozwoli nam wyłapać luki.
Współcześnie różnice w zakresie bezpieczeństwa nie są już tak duże jak miało to miejsce jeszcze 15 czy 20 lat temu. Poziom bezpieczeństwa samochodów jest zbliżony, a często o wynikach testów, o których napiszemy nieco niżej decydują detale i nowinki techniczne. Wiadomo jednak, że zawsze nowy samochód klasy “premium”, będzie się czymś wyróżniał w każdym segmencie w stosunku do aut niższej półki.
W naszym artykule nie sposób nie wspomnieć o organizacji, która w sposób zupełnie niezależny, a co za tym idzie rzetelny zajmuje się od ponad 20 lat badaniem bezpieczeństwa samochodów. Mowa tutaj oczywiście o EURO NCAP czyli The European New Car Assessment Programme.
Pod tą nazwą kryje się w pełni niezależna, niedochodowa instytucja finansowana przez niezależne organizacje, a także rządy krajów europejskich. Organizacja funkcjonuje od 1997 roku, a głównym celem jej powołania jest poprawa bezpieczeństwa w transporcie drogowym poprzez przeprowadzanie niezależnych testów samochodowych. Ciekawostkę może w tym zakresie stanowić fakt, że EURO NCAP finansuje zakup samochodów za środki własne. Często robi to takimi kanałami, aby nie mieć bezpośredniego kontaktu z producentem, działać z zaskoczenia.
Euro NCAP prowadzi testy zderzeniowe samochodów o różnych masach, w różnych segmentach. Każdy test składa się z kilku elementów i są to:
Gwiazdki i punktacja w testach EURO NCAP co warte raz jeszcze podkreślenia dotyczy różnych segmentów od samochodu osobowego, poprzez minivany, terenówki, pick upy i roadstery. Zanim podsumujemy nasz artykuł i opowiemy jaki segment samochodów wybrać, warto zaznaczyć, że w każdym segmencie zwycięzca jest inny. Nie ma czegoś takiego jak łączny ranking samochodów bezpiecznych – ponieważ te mają różną masę i występują w różnej klasie. Analizując więc dane, warto wybrać kategorię, która nas najbardziej interesuje.
Zasada tutaj jest bardzo prosta – im większa masa samochodu, tym poziom bezpieczeństwa wyższy. Dotyczy to zwłaszcza zderzeń czołowych i ze słupem. Co do zasady odwrotności w przypadku zderzenia takiego auta z pieszym, szanse na przeżycie tego ostatniego nie są zbyt wielkie, choć trzeba przyznać, że czujniki ruchu i detekcji pieszych bardzo ograniczają śmiertelność. Najwyższą oceną w testach jest 5 gwiazdek. Kiedyś osiągnięcie takiego pułapu było uznawane za wielki wyczyn, współcześnie coraz więcej modeli samochodów osiąga ten prestiżowy wynik.
W 2019 roku wyniki testów Euro NCAP przedstawiały się następująco:
-> Samochód rodzinny – Subaru Forester
-> Najlepsze w swojej klasie:
Źródło: Euro NCAP 2019 Awards