Rozrząd napędzany paskiem to jedno z najczęściej używanych rozwiązań w układzie rozrządu. Stosowany w prawie każdym samochodzie osobowym. Zerwany pasek rozrządu może doprowadzić do poważnych awarii silnika. Pociąga to za sobą nie tylko spore wydatki, ale w skrajnych przypadkach konieczność wymiany silnika na nowy. Producenci określają czas wymiany paska, zazwyczaj co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Warto jednak pamiętać, że kontrolę stanu technicznego paska możemy przeprowadzić samodzielnie, poświęcając temu dosłownie kilka chwil. W ten sposób możemy wyeliminować ryzyko jego przedwczesnego zerwania.
Pasek rozrządu to element synchronizujący wałki rozrządu z wałem napędowym silnika. Odbywa się to na dwa sposoby. Za pomocą łańcucha lub paska rozrządu. Pierwszy z nich uznaje się za trwalszy. Z kolei pasek, który wykonany jest z gumy, trzeba systematycznie wymieniać. Obecne paski ciągle udoskonalane są w stanie wytrzymać nawet do 200 tys. km.
Przyczyn zerwania paska rozrządu jest wiele. Najczęstszą przyczyną zerwania paska będzie zatarcie łożyska napinającej go rolki. Do awarii może dojść również w sytuacji gdy pomiędzy koła zębate dostaną się ciała obce. Pasek może również ulec awarii pod wpływem wysokiej temperatury czy kontaktu z brudem, paliwem i olejem. Warto pamiętać, aby podczas wymiany paka na nowy nie zapominać o wymianie elementów z nim współpracujących takich jak: rolki napinacza, uszczelniacz wału i pompy wody. Jeśli elementy te będą w złym stanie, sam nowy pasek niestety długo nie wytrzyma. Ważne są również łożyska napinacza paska rozrządu. Warto co jakiś czas sprawdzić ich stan techniczny.
Nie ma prostej odpowiedzi na pytanie kiedy należy wymienić pasek rozrządu. Producenci najczęściej określają, co jaki czas lub co jaki przebieg należy wymienić stary pasek na nowy. To samo dotyczy elementów z nim współpracujących.
Zerwanie paska rzadko jest następstwem jego wady. Czasami winne są elementy z nim współpracujące. Dlatego tak ważne jest, aby podczas wymiany paska, wymienić również pozostałe podzespoły tego układu. Warto również wiedzieć, aby po zakupie używanego samochodu wymienić rozrząd jeśli nie mamy pewności czy był wymieniany.
Wymianę paska rozrządu należy zlecić renomowanemu serwisowi samochodowemu. Nie mając doświadczenia, nie zabierajmy się za tego typu naprawy. Aby, dostać się do układu należy wymontować chłodnicę. Mechanik musi ocenić, które podzespoły układy należy również wymienić na nowe. Może to dotyczyć między innymi osłony rozrządu czy zardzewiałych obejm. Ważne jest również prawidłowe ustawienie paska. Luzy między paskiem a kołem rozrządu, mogą doprowadzić do uszkodzenia silnika.
Pasek rozrządu jest tak ważnym elementem konstrukcji samochodu, że w żadnym wypadku nie można na nim oszczędzać. Zaniedbanie tego elementu może doprowadzić do uszkodzenia silnika. Sama wymiana paska to kwota rzędu od 100 do 150 złotych. Wymiana całego rozrządu zamknie się w kwocie kilkuset złotych.
Przy wymianie paska rozrządu warto sprawdzić również, pozostałe elementy układu i w razie potrzeby wymienić je na nowe. Nowe rolki prowadzące to koszt rzędu od 50 do 200 złotych. Ich zadaniem jest podtrzymywanie paska. Napinacz odpowiedzialny jest za kasowanie luzu paska rozrządu. Zatarty napinacz może doprowadzić do awarii silnika. Nowy to koszt rzędu 150 złotych. Kolejnym bardzo ważnym elementem jest pompa wody, która odpowiada za obieg cieczy w układzie chłodzenia. Nieszczelna pompa może doprowadzić do przegrzania się silnika. Nowa pompa to koszt od 200 do 400 złotych. Kontrola stanu paska rozrządu w renomowanym warsztacie samochodowym to gwarancja rzetelnie wykonanej usługi. Samodzielne próby wymiany mogą zakończyć się nawet przy najmniejszych błędach poważną awarią silnika.