Wielu kierowców, którzy do nas przyjeżdżają wciąż nie rozróżniają pojęcia geometria zawieszenia i zbieżność kół. O ile wiele osób wie, że to nie są dokładnie te same zagadnienia, to nie potrafią one powiedzieć jakie są różnice. W tym wpisie postaramy się raz na zawsze rozgraniczyć, czym jest zbieżność a czym geometria. Jeżeli nie wiesz, czym te zagadnienia się różnią, to zapraszamy do lektury!
Jazda autem w którym zbieżność lub geometria są ustawione nie poprawnie jest na dłuższą metę nieopłacalna. Przemieszczając się autem z wadliwie ustawionym zawieszeniem możemy w krótkim czasie doprowadzić do zmęczenia elementów zawieszenia, zużycia opon oraz uszkodzenia przekładni kierowniczej. Aby uniknąć kosztownych problemów, warto zagłębić się w temat i poznać różnice między geometrią zawieszenia a zbieżnością kół.
Odpowiadając w jednym słowie: Nie.
O ile zbieżność kół jest dość łatwa do wyjaśnienia, o tyle geometria zawieszenia składa się z wielu zależnych od siebie zmiennych, które mocno wpływają na komfort prowadzenia pojazdu. Zbieżność kół natomiast to wartość pochylenia przednich kół względem siebie. Ich pochylenie musi być ustawione w zakresie podanym przez producenta auta. Najłatwiej to sobie wyobrazić patrząc na auto od góry. Jeżeli patrząc od góry na samochód, koła są ustawione do środka samochodu, to jest to ustawienie zbieżne. Koła mogą być również ustawione na zewnątrz – wtedy jest to rozbieżność (bardzo rzadko stosowana w autach cywilnych – w motorsporcie natomiast bardzo często). Brak równej zbieżności powoduje często ściąganie auta na jedną ze stron.
Geometria natomiast jest zespołem pomiarów wielu elementów zawieszenia. Do geometrii zalicza się między innymi zbieżność kół, kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy, pochylenie kół oraz kąt pochylenia sworznia zwrotnicy. Odpowiednio ustawiona geometria gwarantuje stabilność samochodu zarówno podczas jazdy na wprost, jak i podczas jazdy w zakrętach. Jak widać, geometria i zbieżność nie są tym samym pojęciem.
Zależnie od skomplikowania zawieszenia, mechanik może nam ustawić zbieżność lub geometrię. Wszelkie zawieszenia oparte na belce skrętnej są dostosowane tylko do ustawiania zbieżności przednich kół. Tylna oś jest wtedy zamocowana na stałe. Aby móc mówić o ustawianiu geometrii, tylna oś musi być wyposażona w zawieszenie wielowahaczowe. Ogólnie mówiąc, zawieszenie wielowahaczowe zawsze wymaga od nas ustawienia geometrii – nieważne jest natomiast to, czy wielowahacz jest na tylnej osi, czy wszędzie.
Skoro wiemy już, jaka jest różnica między geometrią a zbieżnością, pora przejść do zalet poprawnie ustawionego zawieszenia. Dlaczego warto dbać o swoje zawieszenie? Otóż, poprawnie ustawione zawieszenie oznacza równomierne zużycie opon i elementów gumowych. Równomiernie zużycie oznacza, że elementy te wytrzymają tyle, ile obliczył producent samochodu i opon. Źle ustawiona geometria będzie powodować nierównomierne ścieranie się opon, co spowoduje ich przedwczesną emeryturę. Ponadto auto może być niestabilne na zakrętach, a wykonywanie manewrów z wyższą prędkością spowoduje totalnie nieprzewidywalne zachowanie samochodu. Poprawnie ustawione zawieszenie to gwarancja bezpieczeństwa, podczas gdy wadliwa geometria (lub zbieżność zależnie od samochodu) spowoduje, że w sytuacji krytycznej będziemy bez szans.
Poprawne ustawienie geometrii lub zbieżności wymaga interwencji wyszkolonego mechanika. Ustawianie zbieżności “na oko” nie dość że jest nieprecyzyjne, to jeszcze nie umywa się do prawidłowego ustawiania zgodnie ze sztuką, z zastosowaniem odpowiednich maszyn. Ustawienia zawieszenia powinno się zawsze wykonywać w specjalistycznym warsztacie. Nowoczesne maszyny takie jak chociażby urządzenia diagnostyczne marki HUNTER pozwalają na wykonanie badania ustawienia zawieszenia w 15 minut. Badania tego typu są bardzo dokładne i nie kosztują majątku. Warto zadbać o swoje bezpieczeństwo, i powierzyć swoje zawieszenie w ręce profesjonalistów!