Reflektory samochodowe są ważnym elementem wyposażenia samochodu. Bez nich, nasze auto jest słabo widoczne na drodze a dodatkowo jazda w nocy zmienia się w ekstremalne przeżycie. Poza tym, reflektory stanowią kluczowy element wyglądu samochodu – są to w końcu “oczy” samochodu. Co należy zrobić w sytuacji, gdy nasze lampy słabo świecą, klosz jest matowy a system poziomowania odmawia współpracy? Które rozwiązanie jest lepsze – wymiana reflektorów czy regeneracja? Jak przebiega regeneracja zepsutych reflektorów? Na te i inne pytania odpowiemy w tym wpisie!
Lampy samochodowe są elementem składającym się z wielu pomniejszych elementów współpracujących ze sobą. Zadaniem reflektora jest oświetlanie drogi i pobocza przy jednoczesnym nie oślepianiu kierowców jadących po drugiej stronie ulicy. Reflektor to bezpieczeństwo podróżujących, ponieważ dzięki niemu jesteśmy widoczni z daleka. Światła samochodowe składają się z:
Warto także przybliżyć, jak zbudowane są coraz popularniejsze ostatnio lampy LED. Składają się one z obudowy, sterownika elektronicznego, modułu chłodzenia (zazwyczaj w postaci radiatora), matrycy świetlnej LED oraz z zewnętrznego klosza.
Najpopularniejszą usterką, z jaką mamy do czynienia w pojazdach samochodowych jest przepalenie się żarówki halogenowej. Żarówki te są narażone na ciągłą pracę w wysokich temperaturach. Przez warunki panujące w kloszu, żywotność halogenów określa się na rok eksploatacji. Oczywiście można znaleźć żarówki o dużo dłuższej żywotności.
Kolejną awarią z gatunku popularnych jest parowanie klosza wewnątrz. Takie zjawisko jest spowodowane uszkodzeniem lub zatkaniem przewodów odpowietrzających. Wilgoć z powietrza skrapla się wtedy po wewnętrznej stronie lampy. Zaniedbanie lamp w tym wypadku może doprowadzić do kolejnych awarii.
Korozja odbłyśników lub ich zmatowienie jest zazwyczaj następstwem parowania klosza. Wilgoć zbierająca się w lampie może doprowadzić do skorodowania odbłyśnika – zwłaszcza gdy jest on wykonany ze stali pokrytej aluminium.
Oprócz typowych awarii, możemy się także spotkać z pęknięciem klosza. Takie zjawisko jest zazwyczaj efektem uderzenia kamienia lub innego elementu w lampę. Wszelkie rysy i pęknięcia spowodowane takim zdarzeniem zazwyczaj są nienaprawialne.
Ostatnią awarią, jaką należy wymienić jest zmatowienie klosza lampy. Nie jest to awaria w pełnym tego słowa znaczeniu, a raczej zużycie zmęczeniowe wierzchniej warstwy klosza. Zjawisko to występuje ze względu na dużą ilość promieni UV bombardujących powierzchnię. Zmatowienie zazwyczaj występuje w starszych autach.
Jeżeli w naszym reflektorze nie działa jakiś element, to najłatwiejszym wyjściem jest wymiana go na nowy. Oczywiście nie licząc przepalonej żarówki – w takim wypadku należy kupić żarówkę, a nie reflektor. Nowe reflektory są zazwyczaj dość drogie, zwłaszcza gdy zdecydujemy się na zastosowanie oryginałów.
Dlatego tak często zdarza się regeneracja reflektorów. Wszelkie zmatowienia klosza są stosunkowo łatwe do usunięcia. Każdy mechanik powinien sobie z taką czynnością poradzić. Mało to, w internecie jest dużo poradników jak na własną rękę pozbyć się zmatowienia. Przestrzegamy jednak przed nadmiernym hurra optymizmem. Nie raz musieliśmy poprawiać reflektory po nieumiejętnym szlifowaniu i polerowaniu. Jeżeli chodzi o wymianę innych podzespołów, to są to czynności, które nie wymagają dużo wiedzy i umiejętności. Wymiana sparciałej uszczelki na nową, wymiana zatrzasku żarówki czy silniczków ustawiających wysokość to zazwyczaj zabawa w stylu “plug and play” – wyjmujemy element zepsuty a na jego miejsce wkładamy nowy i to tyle. Działa. Gorzej gdy regeneracja lamp wymaga od nas wymiany klosza, regeneracji odbłyśnika lub zregenerowania popękanej obudowy. Takie czynności nie zawsze są możliwe do wykonania oraz nie zawsze są opłacalne. Na szczęście nasz warsztat samochodowy w Poznaniu przy stacji kontroli pojazdów zatrudnia prawdziwych specjalistów pasjonatów, którzy spróbują uratować każdy reflektor!