Co powinniśmy wiedzieć o naprawie tłumików?
23 lipca 2021
Euro NCAP – na czym polegają testy zderzeniowe?
2 sierpnia 2021
Pokaż wszystkie

Zdecydowanie największy kłopot pojawia się gdy zmienia się pogoda i przychodzą zimne dni. To właśnie wtedy silniki najczęściej  mają problemy z uruchomieniem. W trakcie rozruchu oraz podczas początkowych kilkunastu minut pracy dochodzi do największego eksploatowania jednostki napędowej. Dzieję się tak, ponieważ silnik zużywa spore zasoby, aby dogrzać się do odpowiedniej temperatury. Niska temperatura źle oddziałuje na akumulator, przez co zdecydowanie szybciej się rozładowuje. To właśnie on odpowiada w głównej mierze za problemy z uruchomieniem silnika. Bywa jednak tak, że za wszystkim stoją inne elementy. Kłopot może nie kończyć się jedynie na trudnościach z rozruchem. W najgorszym przypadku może dojść do braku możliwości załączenia jednostki napędowej. 

Kiedy przyczyną są problemy z akumulatorem?

Zadaniem akumulatora jest doprowadzenie energii elektrycznej do samochodu. W przypadku, gdy energii jest zbyt mało, aby rozrusznik był w stanie dojść do prawidłowej liczby obrotów dochodzi do problemów z uruchomieniem. Bywa nieraz tak, że akumulator jest w stanie rozładować się sam, przebywając przez długi czas w niskiej temperaturze. Poza tym, standardowym przypadkiem kiedy musimy go wymienić jest po prostu jego zużycie wynikające z końca żywotności. Z reguły, czas przez jaki powinien służyć nam akumulator to 4 lata. Następnie przychodzi moment kiedy musimy przystąpić do wymiany na nowy, aby jego moc była właściwa.

W przypadku, gdy akumulator się rozładuję, lecz słyszymy, że jesteśmy w stanie zakręcić rozrusznikiem, powinniśmy przystąpić do próbnego naładowania akumulatora. Należy pamiętać, aby w takiej sytuacji nie próbować wielokrotnie uruchamiać silnika, ponieważ można doprowadzić do uszkodzenia rozrusznika.

Jednym ze sposobem poradzenia sobie z rozładowanym akumulatorem jest zastosowanie kabli zapłonowych oraz podłączenie ich do innego samochodu. Dzięki temu będziemy mogli doprowadzić prąd do akumulatora a następnie do rozrusznika z drugiego pojazdu. Dobrą techniką sprostania problemom z rozładowanym akumulatorem jest podróżowanie z  przenośnym akumulatorem rozruchowym. Za pomocą tego urządzenia będziemy mogli podładować nasz akumulator bez proszenia kogoś o pomoc.

Najlepszą metodą, która zapewnia najdłuższą pracę akumulatora jest wyjęcie go z samochodu i naładowanie za pomocą prostownika. Urządzenia te posiadają często różne poziomy szybkości ładowania. Najlepiej dla naszego akumulatora jest ładowanie najwolniejszym wariantem. Co prawda akumulator będzie ładował się zdecydowanie dłużej, natomiast zwiększa to jego żywotność, przez co posłuży nam jeszcze więcej lat.

Co jeśli problem stanowi niewłaściwa praca rozrusznika?

Kłopoty z rozruchem mogą być związane z samym rozrusznikiem. Zazwyczaj wynikiem tego jest jego duże wyeksploatowanie. Standardowo rozrusznik powinien być wymieniany po przejechaniu około 150 tysięcy kilometrów. Szybkość zużycia tego elementu będzie jednak zależeć od ilości uruchamiania silnika. Im częściej jest pobudzany do pracy tym szybciej będzie zdatny do wymiany. Oznaki tego, że rozrusznik nadaje się do naprawy lub zamiany na nowy są specyficzne. Dotyczą one przede wszystkim charakterystycznych odgłosów uderzania wydobywanych z silnika podczas jego uruchamiania. W przypadku, gdy one się pojawią właściciel samochodu powinien jak najszybciej udać się do warsztatu samochodowego.

Z czym związane są problemy z pompą paliwa?

W kwestii pomp paliwa szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na to czy nie jeździmy, gdy paliwa jest na tyle mało, że zapala się rezerwa paliwa. To właśnie to działanie najbardziej prowadzi do zużycia tego elementu. Nieprawidłowo działająca pompa prowadzi do całkowitego braku możliwości uruchomienia silnika benzynowego. Niekiedy zdarza się również tak, że powodem trudności z odpaleniem silnika są zaśniedziałe styki przekaźnika.

Z czego wynika kłopot z przewodami i cewką zapłonową?

Uszkodzenie kabla masowego również może wpływać na trudności z uruchomieniem silnika. Aby wyeliminować problem należy regularnie oczyszczać metalowe oczko, które przykręcone jest do karoserii samochodu.

Kolejną kwestią są zepsute kable zapłonowe. Mogą one powodować szarpanie silnika. Aby pozbyć się problemu należy wymienić cały komplet przewodów.

Przyczyną nie odpalania samochodu może być również uszkodzona cewka zapłonowa. Dzieję się tak, ponieważ przewodzenie prądu zostaje przerwane i element przestaje działać prawidłowo.

Co zrobić, aby problemy z uruchomieniem silnika benzynowego spotykały nas jak najrzadziej?

Jeśli chcemy, aby problemy z uruchomieniem silnik spotykały nas jak najrzadziej powinniśmy przede wszystkim robić regularne przeglądy w warsztacie samochodowym. Poza tym bardzo duże znaczenie ma to jak dbamy o nasz pojazd.