Jak przebiega przegląd motocykli?
Jak przebiega przegląd motocykli?
14 marca 2022
Zasada 5 minut w klimatyzacji
Zasada 5 minut w klimatyzacji
25 marca 2022
Pokaż wszystkie

Układ wydechowy składa się z dwóch tłumików, katalizatora, kolektora wydechowego i rur prowadzących spaliny. Układ ten jest bardzo istotny w samochodzie, ponieważ odpowiada za usuwanie spalin z silnika. Wydech znajduje się pod samochodem, co bezpośrednio wpływa na jego stopień zużycia. Ponadto, warunki pracy powodują, że tłumiki są bardzo narażone na przedwczesne zużycie. Aby zminimalizować ryzyko awarii tłumika warto poznać ten układ oraz wiedzieć, czego unikać aby wydłużyć żywotność tego elementu.

Budowa układu wydechowego

Układ wydechowy składa się z następujących elementów:

  • kolektor wydechowy 
  • zawór EGR 
  • sondy lambda
  • katalizator
  • filtr cząstek stałych (DPF,FAP lub GPF)
  • w dieslach układ SCR (wtrysk mocznika AdBlue)
  • tłumik środkowy i końcowy
  • wydech
  • rury wydechowe łączące wszystko w całość.

Tłumik środkowy i końcowy – funkcje

Tłumiki w układzie wydechowym mają za zadanie tłumienie odgłosu pracy jednostki napędowej. Ponadto, tłumiki wspomagają proces oczyszczania spalin. Tłumik ma za zadanie redukować drgania wysokiej częstotliwości, dzięki czemu układ wydechowy nie wpada w rezonans – zwłaszcza podczas pracy silnika w górnym zakresie obrotów. Poprawnie pracujący tłumik jest jednym z wielu elementów układu wydechowego, który zapewnia odpowiednią kulturę pracy silnika oraz ma bezpośredni wpływ na poziom generowanej mocy.

Co szkodzi tłumikowi?

Tłumik, jak i cała reszta układu wydechowego, znajduje się pod samochodem. Poprzez swoje umiejscowienie, tłumik jest narażony na uszkodzenia mechaniczne jak i działanie niepożądanych chemicznych czynników zewnętrznych. Tłumiki są najbardziej narażone na działanie soli drogowej i wilgoci – połączenie tych dwóch elementów powoduje pojawienie się korozji. Tłumik jest także narażony na uszkodzenia mechaniczne, spowodowane przez jazdę po nierównej nawierzchni, zbyt szybki przejazd przez próg zwalniający lub uderzenie jakiegoś ciała stałego. 

Po czym poznać awarię tłumika?

Większość kierowców powinna znać swoje auto jak własną kieszeń. Stąd, ocena czy samochód działa prawidłowo powinna nastąpić podczas użytkowania. Obserwacja tego typu jest niezwykle ważna, ponieważ zauważenie problemu w porę może obniżyć koszty naprawy. Do objawów uszkodzonego tłumika końcowego i środkowego można zaliczyć następujące zdarzenia:

  • głośny hałas – podczas uruchomionego silnika. Oznacza zazwyczaj dziurawy tłumik, przez co ryk silnika wydobywa się nieskrępowany na zewnątrz. 
  • zapach spalin w samochodzie – bierze się stąd, że układ wydechowy jest nieszczelny. Instalacja nawiewów kabiny zaciąga spaliny z układu wydechowego. 
  • hałas spod samochodu podczas ruszania lub hamowania, oraz podczas skręcania. Zazwyczaj spowodowany jest zerwaniem haków mocujących. Można to zauważyć próbując ruszyć wydechem na postoju. Prawidłowo zamocowany wydech powinien być sztywny, podczas gdy uszkodzony będzie wisiał luźno.
  • kontrolka “check engine” – jeżeli mamy problem z wydechem, to kontrolka ta oznaczać będzie awarię sondy lambda lub zapchany katalizator. 

Konserwacja i naprawa tłumika

Odpowiednia konserwacja elementów wydechowych jest kluczowa w zachowaniu odpowiedniej sprawności i niezawodności. Warto sprawdzać stan układu wydechowego aby zawczasu wyłapać wszelkie uszkodzone elementy. Elementy te często rdzewieją powierzchniowo, co nie wymaga interwencji. Dużo bardziej wrażliwe są wszelkiej maści obejmy, zaciski, pierścienie uszczelniające, łącza rurowe, śruby, sprężynki i zapinki. Przedmioty te wykonane są zazwyczaj ze zwykłej stali, która szybko rdzewieje. Część tych elementów posiada również gumowe elementy, które z czasem parcieją. 

Elementy te należy regularnie wymieniać – zwłaszcza jak noszą ślady uszkodzeń. 

Co do samych tłumików, to zawsze można je naprawić. Zazwyczaj niestety nie ma to sensu ze względów ekonomicznych. Nowy tłumik razem ze wstawieniem go jest tańszy od próby pospawania starego, zardzewiałego tłumika.

Sugerujemy, aby dokonywać sprawdzenia stanu układu wydechowego co półtorej roku oraz wymieniać wszelkie elementy, które należy wymienić.