Rozrząd – czym jest i jak go serwisować?
15 marca 2021
Z czym związany jest przegląd auta z instalacją LPG?
2 kwietnia 2021
Pokaż wszystkie

Pasek wieloklinowy jest niezbędnym elementem osprzętu silnika. Należy o niego dbać i wymieniać go wczas. Ile wytrzymuje pasek wieloklinowy? Czym różnią się paski wieloklinowe od klinowych, a także jak sprawdzić ich stan? Kiedy wymienić pasek klinowy? To są pytania na które postaramy się odpowiedzieć!

Pasek klinowy a wieloklinowy

Paski klinowe towarzyszyły rozwojowi motoryzacji od samego początku. Dopiero w latach 80. XX wieku zaczęto produkować pierwsze paski wieloklinowe. Paski klinowe to nic innego jak włókna syntetyczne pokryte gumą. Są one płaskie z obu stron. Pasek wieloklinowy posiada z jednej ze stron wzdłużne rowki. Pasek wieloklinowy posiada jedną stronę płaską, która jest wykonana z tkaniny syntetycznej impregnowanej gumą, a z drugiej strony są żeberka. Żeberka są wykonane z włókien syntetycznych z domieszką gumy. Rdzeniem paska jest kord wykonany z wytrzymałych włókien syntetycznych. Paski klinowe są już w zasadzie niewykorzystywane, ponieważ oddały one swoje miejsce paskom wieloklinowym. Paski te znakomicie przylegają do kół pasowych, są elastyczne oraz mają stosunkowo płaski profil. Napęd może być przekazywany za pomocą części żeberkowej, jak i płaskiej, co czyni z tych pasków wszechstronne narzędzie.

Kiedy wymieniać pasek klinowy?

Paski klinowe są materiałem eksploatacyjnym podlegającym okresowej wymianie. Paski należy wymieniać za każdym razem gdy zostaną one załamane, uszkodzone mechanicznie, lub zabrudzone płynami eksploatacyjnymi. Sama żywotność takich pasków jest uzależniona od producenta, przy czym większość pasków wytrzymuje do 50 tysięcy kilometrów. Jeżeli jeździmy mało w ciągu roku, to należy pamiętać o prewencyjnej wymianie paska co 4 lata. W ten sposób zapewnimy sobie spokój ducha oraz bezawaryjną pracę silnika. 

Role paska klinowego

Pasek klinowy ma za zadanie napędzać osprzęt silnika. W dzisiejszych czasach, najczęściej spotykanym rozwiązaniem jest napęd serpentynowy, w którym jeden pasek napędza wszystkie podzespoły, takie jak:

  • alternator – prądnica pobierająca energię kinetyczną i zamieniająca ją na energię elektryczną. Alternator dostarcza energię elektryczną niezbędną do pracy silnika spalinowego, ładuje akumulator rozruchowy a także zasila wyposażenie kabiny, światła, komputer i czujniki. 
  • sprężarka klimatyzacji – serce układu klimatyzacji, bez którego układ ten nie może działać.
  • pompa wspomagania – pompa zapewniająca odpowiednie ciśnienie płynu wspomagania układu kierowniczego. Dzięki niej dużo łatwiej jest kręcić kierownicą.
  • pompę “wody” – pompa która odpowiedzialna jest za przepływ cieczy chłodzącej przez silnik .

Aby pasek był niezawodny, nie ślizgał się a także miał odpowiednie napięcie, stosuje się odpowiednie rolki prowadzące a także napinacze. Odpowiednie napięcie paska jest niezbędne do jego poprawnej pracy.

Jak poznać awarię paska

Paski klinowe mają kilka typowych objawów zmęczenia. Najbardziej typowym rodzajem uszkodzenia jest cichy, metaliczny szum, który zwiększa się wraz ze zwiększaniem obciążenia silnika. Oznacza to, że pasek się ślizga, co może być spowodowane zabrudzeniem paska olejem silnikowym lub uszkodzeniem któregoś z kół pasowych. Jeżeli podczas ruszania lub zwalniania słychać piski to oznacza to że pasek się zużył, lub że jego naprężenie jest zbyt małe. Możliwe jest że napinacz paska się wyrobił. Czasami zdarza się także szum lub okresowe pukanie. Są to objawy uszkodzonych łożysk i luźnego paska. Jeżeli nasze auto generuje którykolwiek z tych hałasów warto udać się do warsztatu mechanicznego w celu diagnozy silnika.Wymiana paska klinowego to koszt rzędu 200 złotych, podczas gdy naprawa uszkodzonego silnika w którym zerwał się pasek może być w niektórych przypadkach bardzo droga lub nawet nieopłacalna.