Przegląd auta przed zakupem – czy warto?
9 sierpnia 2021
Eco-driving – jak zaoszczędzić podczas jazdy?
23 sierpnia 2021
Pokaż wszystkie

Dynamiczny rozwój technologii poprawia nie tylko osiągi samochodów i komfort kierowców, ale też w znacznym stopniu wpływa na bezpieczeństwo wszystkich pasażerów. Producenci prześcigają się w systemach, które zapobiegają kolizjom i zmniejszają ryzyko urazów. Liczba systemów bezpieczeństwa, które można znaleźć w praktycznie każdym produkowanym współcześnie aucie, może imponować. Nawet podstawowe wersje wyposażenia oferują sporo w zakresie ochrony. Oto najważniejsze narzędzia do ochrony podróżujących oraz pozostałych uczestników ruchu.

Podstawowe systemy bezpieczeństwa w samochodzie

Dziś trudno znaleźć pojazd, który nie będzie posiadał najważniejszych systemów bezpieczeństwa. Te, które najczęściej można spotkać w pojazdach to m.in.:

  • ABS – powszechnie znany system zapobiegający blokowaniu hamulców znajduje się w standardzie wyposażenia. To właśnie ABS uwolnił kierowców od trudnej sztuki hamowania pulsacyjnego nawet w awaryjnych sytuacjach.
  • ESP – równie popularny jest elektroniczny system stabilizacji toru jazdy. W 2015 roku weszły w życie przepisy, które nakazują obecność ESP w każdym aucie. Elektroniczne wsparcie znacząco zmniejsza ryzyko poślizgu czy utraty kontroli nad pojazdem.
  • BLIS – tzw. martwe pole bywa zmorą wielu kierowców i może doprowadzić do kolizji, nawet przy niewielkich prędkościach. System BLIS ostrzega kierowcę przed obiektami, których nie widzi w martwym polu. Zakres pola widzenia wynosi 9,5 m długości i 3 m szerokości po obu bokach auta.
  • ICC – aktywny tempomat to kolejne narzędzie, które coraz częściej spotyka się w samochodach. ICC pozwala nie tylko odciążyć nieco kierowcę w trasie, ale też wspomaga reakcję jeśli na drodz auta pojawi się jakaś przeszkoda.
  • TCS – system kontroli trakcji optymalizuje przyczepność auta, minimalizując ryzyko poślizgu, podsterowności czy nadsterowności.
  • AFIL – sporą popularność zyskuje asystent zmiany pasa ruchu. Kamery monitorują pasy drogowe i ostrzegają, kiedy pojazd zmienia pas. Do takich sytuacji dochodzi np. kiedy kierowca jest znużony i przysypia za kierownicą. Informacja o zjechaniu z pasa ruchu odbywa się poprzez wibracje fotela lub pasa bezpieczeństwa.

Bezpieczeństwo bierne i czynne pojazdu

W ulotkach sprzedażowych i sloganach reklamowych można wielokrotnie spotkać określenia typu “aktywne systemy bezpieczeństwa”. Co właściwie znaczą te określenia? 

Systemy bezpieczeństwa czynnego najprościej można określić jako narzędzia służące profilaktyce. Systemy aktywne bezpieczeństwa w samochodzie mają za zadanie zmniejszyć ryzyko wystąpienia kolizji. 

Do tej grupy zaliczyć można m.in. wspomniany ABS, ESP, czynny tempomat czy asystenta zmiany pasa ruchu. W nowoczesnych modelach cały czas monitorowany jest też stan kierowcy, aby w porę zasygnalizować znużenie albo zaśnięcie za kierownicą. 

Do aktywnych systemów należy zaliczyć też poszczególne układy, jak chociażby hamulce. Warto pamiętać, że każda naprawa układu hamulcowego ma na celu przede wszystkim zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa na drodze.

Elementy bezpieczeństwa biernego pełnią nieco inną rolę. Mają za zadanie zmniejszenie skutków kolizji. Do biernych systemów bezpieczeństwa w samochodzie zalicza się kształt oraz konstrukcję nadwozia, czyli np. kontrolowaną strefę zgniotu. Biernym systemem bezpieczeństwa są także poduszki powietrzne, foteliki samochodowe dla dzieci, klejone szyby czy pasy bezpieczeństwa.

Nowe obowiązkowe systemy bezpieczeństwa samochodu

Zgodnie z decyzją Unii Europejskiej, od 2024 roku nowoczesne systemy bezpieczeństwa będą posiadać wszystkie samochody dystrybuowane na terenie państw członkowskich. Należeć do nich mają m.in.:

  • automatyczny ogranicznik prędkości,
  • monitorowanie uwagi kierowcy,
  • wykrywanie rozproszenia uwagi,
  • system utrzymania na pasie ruchu,
  • system hamowania automatycznie wykrywający możliwość zderzenia,
  • wykrywanie obiektów przy cofaniu.

Większość z tych systemów obecna jest w nowoczesnych autach, jednak tylko w wyższych wariantach wyposażenia. W najbliższych latach powyższe środki ochrony mają być instalowane również w modelach z podstawowym wyposażeniem. Według unijnych prognoz, te zmiany mają zmniejszyć liczbę ofiar śmiertelnych na drogach nawet o 25 tysięcy do 2038 roku.