Dynamiczny rozwój technologii poprawia nie tylko osiągi samochodów i komfort kierowców, ale też w znacznym stopniu wpływa na bezpieczeństwo wszystkich pasażerów. Producenci prześcigają się w systemach, które zapobiegają kolizjom i zmniejszają ryzyko urazów. Liczba systemów bezpieczeństwa, które można znaleźć w praktycznie każdym produkowanym współcześnie aucie, może imponować. Nawet podstawowe wersje wyposażenia oferują sporo w zakresie ochrony. Oto najważniejsze narzędzia do ochrony podróżujących oraz pozostałych uczestników ruchu.
Dziś trudno znaleźć pojazd, który nie będzie posiadał najważniejszych systemów bezpieczeństwa. Te, które najczęściej można spotkać w pojazdach to m.in.:
W ulotkach sprzedażowych i sloganach reklamowych można wielokrotnie spotkać określenia typu “aktywne systemy bezpieczeństwa”. Co właściwie znaczą te określenia?
Systemy bezpieczeństwa czynnego najprościej można określić jako narzędzia służące profilaktyce. Systemy aktywne bezpieczeństwa w samochodzie mają za zadanie zmniejszyć ryzyko wystąpienia kolizji.
Do tej grupy zaliczyć można m.in. wspomniany ABS, ESP, czynny tempomat czy asystenta zmiany pasa ruchu. W nowoczesnych modelach cały czas monitorowany jest też stan kierowcy, aby w porę zasygnalizować znużenie albo zaśnięcie za kierownicą.
Do aktywnych systemów należy zaliczyć też poszczególne układy, jak chociażby hamulce. Warto pamiętać, że każda naprawa układu hamulcowego ma na celu przede wszystkim zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa na drodze.
Elementy bezpieczeństwa biernego pełnią nieco inną rolę. Mają za zadanie zmniejszenie skutków kolizji. Do biernych systemów bezpieczeństwa w samochodzie zalicza się kształt oraz konstrukcję nadwozia, czyli np. kontrolowaną strefę zgniotu. Biernym systemem bezpieczeństwa są także poduszki powietrzne, foteliki samochodowe dla dzieci, klejone szyby czy pasy bezpieczeństwa.
Zgodnie z decyzją Unii Europejskiej, od 2024 roku nowoczesne systemy bezpieczeństwa będą posiadać wszystkie samochody dystrybuowane na terenie państw członkowskich. Należeć do nich mają m.in.:
Większość z tych systemów obecna jest w nowoczesnych autach, jednak tylko w wyższych wariantach wyposażenia. W najbliższych latach powyższe środki ochrony mają być instalowane również w modelach z podstawowym wyposażeniem. Według unijnych prognoz, te zmiany mają zmniejszyć liczbę ofiar śmiertelnych na drogach nawet o 25 tysięcy do 2038 roku.