Sprzęgło jest kluczowym elementem samochodu, które łączy silnik samochodu ze skrzynią biegów. Jego usterki są często bagatelizowane lub po prostu niezauważane przez kierowców, w momencie wystąpienia pierwszych objawów usterek sprzęgła. Ta niewiedza często słono kosztuje, bo usterka sprzęgła może mieć bardzo szybkie przełożenie na usterkę silnika. Jakie są objawy zużycia sprzęgła? Zapraszamy do lektury artykułu.
Podczas codziennego użytkowania samochodu, sprzęgło dociskane jest dziesiątki o ile nie setki razy i jego zużywanie się jest na tyle powolnym procesem, że jeżdżąc codziennie samochodem, często nie czujemy żadnych niepokojących objawów. Często dopiero dłuższa przerwa od jazdy naszym samochodem, jednorazowa zmiana samochodu lub wpuszczenie innego kierowcy za kierownicę naszego auta pozwala na uzyskanie prawdziwego obrazu o stanie naszego sprzęgła i zauważenie pewnych odchyleń od normy.
Jakich?
Najczęstszymi objawami zbliżającej się usterki sprzęgła jest wysokie lub bardzo niskie “zbieranie” oraz zwiększona siła potrzebna do wciśnięcia pedału.
Warto zachować czujność na takie wydarzenia i reagować jak najszybciej, minimalizując tym samym powstanie poważniejszej i o wiele kosztowniejszej usterki silnika.
Poniżej przygotowaliśmy listę najczęściej występujących objawów zużycia sprzęgła, które powinny skłonić właścicieli samochodu do możliwie jak najszybszej wizyty w warsztacie samochodowym:
Nawet najmniejsze odstępstwo od prawidłowego działania sprzęgła powinno być natychmiast konsultowane z mechanikiem samochodowym. Praktycznie każda usterka sprzęgła ma ogromne przełożenie na nasze bezpieczeństwo w trakcie jazdy. Co więcej, wadliwe sprzęgło może bezpośrednio przyczynić się do powstania usterek silnika, które są bardzo kosztowne i pracochłonne. Niektóre objawy usterki sprzęgła nie muszą świadczyć o konieczności jego wymiany. Często jest to pokłosie uszkodzenia układu sterowania, które jest o wiele mniej kosztowne w naprawie, niż cała wymiana sprzęgła lub naprawa silnika.