W dzisiejszych czasach każde auto jest wyposażone w masę kontrolek. W tym artykule postaramy się opowiedzieć co oznaczają poszczególne z nich oraz jak się zachować w sytuacji, gdy zapali nam się jakaś kontrolka. Pamiętajmy, że zapalenie się kontrolki to nic złego, ale lepiej nie bagatelizujmy faktu ich zapalenia.
Kontrolki samochodowe dzielimy na 3 podstawowe kategorie. Zielone kontrolki są kontrolkami informacyjnymi. Ich zadaniem jest informować nas o danej czynności, takiej jak uruchomienie kierunkowskazu.
Kontrolki żółte lub pomarańczowe mają za zadanie ostrzegać użytkownika o nieprawidłowościach w pojeździe samochodowym, zwracać uwagę i zmuszać do podjęcia czynności. Do tego rodzaju kontrolek można zaliczyć kontrolkę rezerwy paliwa czy kontrolkę ogrzewania tylnej szyby. Ostatnim rodzajem kontrolek są czerwone kontrolki ostrzegawcze. Gdy świeci się jakaś czerwona lampka, nie wolno tego ignorować. Zapalenie się czerwonej lampki zazwyczaj oznacza usterkę, w związku z czym lepiej przerwać podróż lub udać się do najbliższego mechanika lub stacji kontroli pojazdów.
Jak sama nazwa wskazuje głównym celem tych lampek jest informowanie kierowcy o działaniu poszczególnych systemów w samochodzie.
Najbardziej popularną zieloną kontrolką są kierunkowskazy, których używamy podczas zmiany pasa ruchu lub podczas włączania się do ruchu. Kontrolka kierunkowskazu powinna się zapalać i gasnąć w równym interwale czasowym. Gdy zauważymy zmiany w pracy kontrolek kierunkowskazów, takich jak szybsze miganie, może to znaczyć że przekaźnik kierunkowskazu jest uszkodzony lub że któraś z żarówek się przepaliła.
Kolejnymi kontrolkami informacyjnymi są lampki oznaczające zapalenie świateł pozycyjnych oraz świateł mijania. Czasami te kontrolki są połączone. Pamiętajmy że w Polsce jest obowiązek podróżowania z włączonymi światłami.
Ciekawym przykładem kontrolki informacyjnej jest lampka oznaczająca zapalenie świateł drogowych. Jest ona ciekawa z tego względu że nie jest zielona a niebieska. Kontrolka świateł drogowych musi się wyróżniać na tle innych kontrolek ze względu na możliwość stworzenia niebezpiecznej sytuacji na drodze. Należy pamiętać że nie wolno korzystać ze świateł drogowych na oświetlonych trasach, oraz że te światła potrafią oślepiać kierowców z naprzeciwka.
Innymi kontrolkami spotykanymi w nowszych pojazdach są kontrolki włączenia tempomatu, który oznacza uruchomienie tego systemu.
Ostatnią ciekawą lampką informacyjną jest kontrolka zapalenia lampy przeciwmgielnej. Jest ona koloru żółtego lub pomarańczowego. Pamiętajmy, że lampy przeciwmgielnej tylnej należy używać bezwzględnie gdy widoczność spadnie do poziomu poniżej 50 metrów. Celowo napisałem widoczność, gdyż nie tylko mgła ogranicza zasięg widzenia. Przy bardzo rzęsistym deszczu także można używać tylnej lampy przeciwmgielnej.
Pamiętajmy by sprawdzać regularnie stan oświetlenia swojego pojazdu, ponieważ diagnosta na stacja kontroli pojazdów nie dopuści pojazdu do ruchu, a podczas kontroli policyjnej brak działającej żarówki za 30 złotych może nas kosztować dużo stresu.
Do tego rodzaju kontrolek zaliczamy wszystkie kontrolki świecące się na żółto lub pomarańczowo. Są to lampki które wymagają od nas podjęcia działań oraz zwracają naszą uwagę na coś, czego na pierwszy rzut oka nie widać lub nie słychać.
Najbardziej nielubianą kontrolką jest “check engine” czyli kontrolka w kształcie silnika. Oznacza ona jakiś rodzaj awarii w silniku, zazwyczaj jest to jakiś rodzaj awarii elektrycznej. Check często jest zapalony na stałe gdy montowaliśmy w samochodzie instalację LPG – oznacza on że osoba montująca instalację nie do końca dobrze przerobiła oprogramowanie silnika, przez co uważa on że posiada awarię. Kontrolka check engine często nie oznacza jakiejś dużej awarii, może oznaczać wypaloną świecę zapłonową lub awarię jakiegoś czujnika. Nie należy jednak ignorować tej kontrolki – mimo wszystko oznacza ona wizytę w warsztacie i diagnozę problemu. Gdy chcemy by auto nam służyło, należy usuwać wszystkie awarie jak najszybciej.
Nowoczesne silniki diesla są wyposażone w czujniki zużycia lub awarii świec żarowych. Zapalenie się kontrolki świec żarowych oznacza dla nas wymianę świec w warsztacie. Jeżeli posiadamy odpowiednie narzędzia i umiejętności to możemy tego dokonać samodzielnie. W nowoczesnych samochodach może być jednak niezbędna wizyta w warsztacie by w systemie samochodu dodać informację o wymianie świec – bez tego kontrolka awarii może się świecić mimo wymiany świec.
Ciekawą kontrolką jest kontrolka awarii systemu ESP. Czym jest ESP? Jest to asystent kierowcy którego celem jest stabilizacja toru jazdy, pomóc w hamowaniu czy utrzymanie kierunku jazdy podczas gwałtownych manewrów. Gdy kontrolka szybko mruga oznacza to że system ESP pomaga kierowcy. Aby sprawdzić czy system działa w naszym samochodzie wystarczy postarać się ruszyć bardzo dynamicznie na mokrej nawierzchni. Gdy system będzie wyłączony to koła stracą przyczepność. Uruchomione i działające ESP obniży moc przekazywaną na koła tak, by zachować maksimum przyczepności. Gdy kontrolka się świeci stale, może to oznaczać wyłączenie ESP za pomocą dostępnego w kabinie pasażerskiej przycisku lub awarię systemu. Gdy uruchamianie ESP za pomocą przycisku nie działa zalecana jest wizyta w warsztacie.
Kolejną kontrolką którą można spotkać w nowszych i lepiej wyposażonych samochodach jest kontrolka niskiego poziomu ciśnienia w oponach. Oznacza ona, że ciśnienie w którejś z opon spadło, w związku z czym należy w niej uzupełnić powietrze. Gdy uzupełniając ciśnienie nie zauważymy zmiany, oznacza to że opona może być przebita. W takiej sytuacji należy podjechać do wulkanizatora.
Ostatnią kontrolką, którą chcę opisać jest kontrolka poduszki powietrznej pasażera. Gdy chcemy przewieźć dziecko w kołysce na przednim fotelu musimy wyłączyć poduszkę powietrzną. Większość pojazdów ma wyłącznik tej poduszki. Jeżeli jednak nie wyłączaliśmy poduszki powietrznej a ta kontrolka się świeci, może to oznaczać uszkodzenie układu. W takiej sytuacji nie wolno próbować dokonywać samodzielnych napraw. Poduszkami powietrznymi mogą się zajmować tylko wyspecjalizowani mechanicy. Dzieje się tak ze względu na ładunki wybuchowe stosowane do wystrzelenia i napompowywania poduszki.
Dlaczego nie wolno ignorować czerwonych kontrolek? Zazwyczaj świadczą one o awarii systemów bezpieczeństwa, takich jak hamulce, lub o zbyt wysokiej temperaturze np. oleju silnikowego.
Pierwszą kontrolką o jakiej warto wspomnieć jest kontrolka wysokiej temperatury płynu chłodniczego. Zapalenie się termometru zanurzonego w płynie oznacza zazwyczaj brak lub niewystarczającą ilość płynu chłodniczego, co skutkuje bardzo wysoką temperaturą tego płynu. W takiej sytuacji należy się zatrzymać i odczekać chwilę, ponieważ dalsza jazda może skutkować zatarciem silnika. Gdy silnik oraz płyn ostygnie, można zobaczyć czy w zbiorniku wyrównawczym płynu chłodzącego jest ciecz. Gdy w zbiorniku nie ma płynu, należy udać się na najbliższą stację benzynową i zakupić wodę destylowaną. Dlaczego nie warto kupować płynu do chłodnic? Gdy nagle okazuje się że nie mamy płynu chłodzącego może to oznaczać dziurawą instalację lub uszkodzoną chłodnicę. Po uzupełnieniu płynu należy pojechać do serwisu w celu diagnozy. Po drodze nowy płyn może wypłynąć lub odparować z układu, dlatego nie ma sensu kupować od razu dedykowanego płynu.
Kolejną kontrolką której nie należy lekceważyć jest kontrolka poziomu oleju. Ta kontrolka jest także często kontrolką ciśnienia oleju. Zapalenie się tej kontrolki oznacza niewystarczający poziom oleju w silniku. Aby samemu zdiagnozować przyczynę należy zatrzymać pojazd, wyłączyć silnik i sprawdzić bagnetem stan poziomu oleju. Należy pamiętać że sprawdzanie poziomu oleju zaraz po wyłączeniu silnika może skutkować niższym niż faktycznie poziomem, ze względu na obecność oleju w całej magistrali olejowej. Gdy poziom oleju jest zbyt niski, należy udać się na stację benzynową lub do warsztatu celem uzupełnienia poziomu oleju. Następnie należy się zainteresować, dlaczego poziom oleju spadł do niebezpiecznego poziomu.
Ostatnią kontrolką o której trzeba wspomnieć jest sygnalizator ogólny. Zazwyczaj jest to czerwony trójkąt z wykrzyknikiem w środku. Oznacza on, że nasze auto cierpi na jakąś przypadłość i prosi o wizytę u zaprzyjaźnionego lekarza – mechanika.