Do czego może doprowadzić zerwany pasek rozrządu? Kiedy warto wymienić pasek rozrządu i na co zwracać uwagę? Czy niski przebieg jest gwarancją tego, że rozrząd w naszym samochodzie będzie działał sprawnie przez wiele lat? Na te oraz inne pytania dotyczące układu rozrządu odpowiemy w tym wpisie blogowym. Przeczytaj i dowiedz się więcej jak dbać o swoje auto, by uniknąć awarii silnika i dużych kosztów związanych z jego naprawą lub wymianą. Zapraszamy do lektury.
Zerwanie paska rozrządu może doprowadzić do bardzo poważnego uszkodzenia całego silnika w wyniku zderzenia zaworu z tłokiem. Skutki takiej awarii mogą doprowadzić do konieczności gruntownego remontu silnika lub wręcz całkowitej jego wymiany. Dlatego bardzo ważne jest regularne sprawdzanie stanu układu rozrządu w celu uniknięcia awarii oraz dużych kosztów naprawy. Jeśli nie wiesz na co zwrócić uwagę – oddaj swój samochód w ręce fachowców. Mechanik samochodowy podczas przeglądu sprawdzi stan zużycia paska rozrządu oraz doradzi Ci czy możesz bezpiecznie jeździć z obecnym paskiem, czy warto go wymienić na nowy.
Obecnie produkowane paski rozrządu są w stanie wytrzymać nawet 160 000 kilometrów. Należy mieć jednak na uwadze to, że jest to raczej maksymalna wartość, której nie powinno traktować się jako pewnika. Na żywotność paska rozrządu ma wpływ więcej elementów niż sam przebieg. Równie ważny jest czas, w którym dany dystans przebędziemy oraz warunki, w jakich pracuje silnik (np. agresywna jazda lub poruszanie się tylko w ruchu miejskim to czynniki zwiększające ryzyko uszkodzenia paska rozrządu).
Wymiana paska rozrządu to koszt najczęściej mieszczący się między 500 a 2000 zł w zależności od marki oraz modelu samochodu. Sprawdź kiedy warto ponieść ten koszt, by uniknąć jeszcze większych kosztów związanych z remontem silnika.
W przypadku zakupu używanego samochodu i braku pewności co do historii jego serwisowania lub wartości przebiegu warto udać się do serwisu samochodowego w celu sprawdzenia stanu rozrządu. W przypadku sporego zużycia elementów wymiana paska rozrządu lub całego rozrządu może okazać się konieczna. Koszt ten może zapobiec całkowitej awarii silnika, co w gruncie rzeczy jest sporą oszczędnością.
Jeśli pasek rozrządu w Twoim samochodzie ma widoczne ślady zużycia, takie jak pęknięcia lub przetarcia, koniecznie jak najszybciej go wymień, by uniknąć większych awarii.
Jeśli zaobserwowałeś, że pasek rozrządu jest pokryty olejem silnikowym warto, abyś udał się do serwisu. Widoczne plamy oleju na pasku mogą świadczyć o awarii uszczelnień wału korbowego lub wałków rozrządu.
Niezależnie od przebiegu, pasek rozrządu warto wymieniać regularnie co każde 5 lat. Po takim czasie guma, z której wykonany jest pasek parcieje, co może przyczynić się do znacznego jej osłabienia i pęknięcia paska. Jeśli Twoje auto ma spory przebieg i chcesz uniknąć kosztownej naprawy silnika warto zastanowić się nad wymianą rozrządu.