Wielu kierowców zdecydowanie zbyt mało uwagi poświęca płynowi chłodniczemu. Jest to ogromny błąd, ponieważ bagatelizowanie objawów może doprowadzić do bardzo kosztownej usterki. W przypadku zauważenia wycieku płynu powinniśmy jak najszybciej udać się do warsztatu samochodowego, gdzie wykwalifikowani fachowcy podejmą właściwe kroki w celu zidentyfikowania oraz pozbycia się problemu. Jak jednak odczytać to, że to mamy problem? Jakie są powodu ubytku płynu chłodniczego i gdzie ich szukać?
Jednym z miejsc, które najszybciej przychodzi nam do głowy, myśląc o uciekającym płynie chłodniczym jest chłodnica. Jest to na pewno słuszne podejście, ponieważ bardzo często to właśnie ona może być niesprawna. Z reguły problem stanowi nieszczelność w jej dolnych narożnikach. W przypadku, gdy rozszczelni się korpus wykonany z aluminium, w miejscu połączenia z panelami bocznymi, aby sprawdzić czy to właśnie stamtąd wydobywa się płyn, należy posłużyć się ręcznikiem papierowym lub chusteczką i przetrzeć w tym miejscu. Jeśli szmatka lub chusteczka będą wilgotne oraz zabarwione kolorem płynu chłodniczego to potwierdzą się nasze przypuszczenia.
Jak się okazuje spora część kierowców uważa, że to uszczelka pod głowicą może być odpowiedzialna za wyciek płynu. Statystycznie patrząc nie jest to jednak najczęściej spotykana przyczyna problemu. Aby sprawdzić czy to właśnie tutaj leży źródło problemu należy w pierwszym kroku zmierzyć poziom oleju oraz sprawdzić korek wlewu. Za pomocą bagnetu możemy zidentyfikować, a także ocenić, czy w zbiorniku występuje zwiększona objętość płynu, spowodowana dostawaniem i mieszaniem się płynu chłodniczego z olejem.
W przypadku korka kłopot może stanowić maź, która często występuje po jego zewnętrznej stronie. Świadczy ona o uszkodzonej uszczelce pod głowicą.
Prawdę mówiąc jest to zdecydowanie rzadkość, aby przyczyna usterki miała powiązanie z nagrzewnicą, jednak nie należy nigdy wykluczać takiej możliwości. Często, żeby dostać się do tego elementu mechanicy muszą się nieźle natrudzić, ponieważ zazwyczaj nagrzewnica zatarasowana jest przez deskę rozdzielczą. Objawem tej wady może być wydobywający się słodki zapach glikolu z komory silnika.
Instalacja LPG cieszy się bardzo dużą popularnością wśród kierowców, którzy znużeni są ciągłym ponoszeniem dużych kosztów związanych z zakupem paliwa, w szczególności, gdy pokonujemy dużą liczbę kilometrów. Trzeba jednak wziąć pod uwagę fakt, że właśnie to może być przyczyną wycieku płynu chłodniczego. Wynika to z tego, iż przy montowaniu instalacji LPG korzysta się z przewodów mających na celu ogrzanie parownika.
W przypadku, gdy układ odpowietrzony został w nieodpowiedni sposób, możemy spodziewać się ubywania płynu.
Jak możemy zauważyć ubytek płynu chłodniczego związany z korkiem oraz zbiorniczkiem wyrównawczym to stosunkowo znany problem. Ma on miejsce zazwyczaj w starszych samochodach, gdzie korek odpowiada tym samym za zawór upustowy dla układu. To nie wszystko. W samochodach nieco nowszych dochodzi do uwidoczniania się pęknięć, które mogą być bardzo ciężkie lub nawet niemożliwe do spostrzeżenia ludzkim okiem. Konieczne jest wtedy zastosowanie odpowiednich, specjalistycznych narzędzi.
Zarówno w tej kwestii jak i razie innych usterek, gdy nie znamy się na mechanice lub nasza wiedza i umiejętności w tym zakresie nie są wystarczające, najlepiej skorzystać z pomocy specjalistów w warsztacie samochodowym. Osoby, które będą próbowały naprawić szkodę na własną rękę, mogą postawić błędną diagnozę lub w niewłaściwy sposób zreperować zepsutą część, co może skutkować jeszcze większym pogorszeniem się stanu pojazdu oraz wygenerowaniem dodatkowych kosztów. Należy pamiętać, aby go nie ignorować wyciekającego płynu chłodniczego, ponieważ może on mieć ogromny wpływ na bezpieczeństwo podróżujących.