Jakie badania psychologiczne trzeba zrobić na kierowcę taxi?
14 marca 2023
Jak zostać komornikiem?
3 kwietnia 2023
Pokaż wszystkie

Awaria układu wspomagania kierownicy to poważny problem, który może wpłynąć na bezpieczeństwo podczas jazdy samochodem. Objawy awarii pompy wspomagania kierownicy to m.in. trudności z prowadzeniem pojazdu, zwiększony wysiłek przy skręcaniu, wibracje w kierownicy, a także charakterystyczny dźwięk — pompa wyje. Usterka może też skutkować nierównym, trudnym do kontrolowania manewrowaniem. W przypadku wystąpienia tych objawów należy niezwłocznie skontaktować się z mechanikiem i skorzystać z pomocy warsztatu, aby usunąć usterkę i przywrócić prawidłowe funkcjonowanie układu. Nie należy lekceważyć objawów awarii, ponieważ mogą one prowadzić do poważnych uszkodzeń, a w skrajnych przypadkach nawet do wypadków drogowych.

Jakie elementy wchodzą w skład układu wspomagania kierownicy? 

Mechaniczny układ wspomagania kierownicy to jeden z najważniejszych elementów każdego samochodu. Dzięki niemu kierowca może łatwiej i precyzyjniej sterować pojazdem, co ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy. W skład układu wspomagania kierownicy wchodzi wiele elementów, które muszą działać bez zarzutu.

Najważniejszym elementem układu wspomagania kierownicy jest pompa wspomagania, która generuje ciśnienie w układzie i umożliwia płynne przepływanie płynu hydraulicznego. Uszkodzenie pompy wspomagania może skutkować utratą siły wspomagania, a w skrajnych przypadkach nawet całkowitym brakiem sterowności pojazdu.

Innym ważnym elementem jest czujnik położenia koła kierownicy, który informuje układ sterujący o kierunku, w którym porusza się pojazd. Awaria tego elementu może prowadzić do nieprawidłowego działania układu, co może skutkować trudnościami w prowadzeniu pojazdu.

Kolejnym podzespołem jest przewód hydrauliczny, który przekazuje ciśnienie z pompy wspomagania do elementów układu. Uszkodzenie przewodu może prowadzić do wycieku płynu hydraulicznego i utraty mocy sterowania.

Kontrolka układu wspomagania kierownicy to ważny element, który sygnalizuje kierowcy o ewentualnej awarii lub uszkodzeniu. Ignorowanie sygnału kontrolki może prowadzić do poważnych problemów podczas jazdy.

Innymi ważnymi elementami układu wspomagania kierownicy są przewody, zbiornik płynu hydraulicznego, pasek klinowy, koło pasowe i wiele innych. Każdy z tych elementów może ulec uszkodzeniu, co skutkuje różnymi objawami awarii układu.

Najczęstsze przyczyny awarii pompy wspomagania

Pompa wspomagania kierownicy to jeden z ważniejszych elementów układu wspomagania kierownicy w samochodzie. Niestety, pompa ta podlega zużyciu i awariom, co może prowadzić do utraty siły wspomagania kierownicy. 

Najczęstsze przyczyny awarii pompy wspomagania to zapowietrzenie, uszkodzenie wałka pompy lub paska napędzającego pompę, zatarcie elementów wewnętrznych, bądź uszkodzenie rozdzielacza. Jeśli kierowca odczuwa większą siłę podczas manewrowania lub kontrolka na desce rozdzielczej informuje o usterce, warto jak najszybciej skontrolować układ wspomagania kierownicy. Należy również pamiętać o regularnej kontroli stanu elementów układu oraz zapewnieniu odpowiedniego poziom ilości płynu wspomagającego. 

Uszkodzony układ kierowniczy – co robić?

Awaria układu kierowniczego to poważny problem, który może zagrażać bezpieczeństwu kierowcy i pasażerów. Jeśli zauważysz, że kierownica działa nierówno, słyszysz niepokojące dźwięki, a auto nie reaguje prawidłowo na Twoje polecenia, to koniecznie musisz udać się do serwisu lub stacji diagnostycznej. W przypadku uszkodzenia pompy wspomagania kierownicy, zatarcia, przegrzania lub innej usterki, może być konieczna wymiana uszkodzonego podzespołu. 

Nie należy bagatelizować problemów z układem kierowniczym, ponieważ nawet niewielkie usterki mogą prowadzić do poważniejszych problemów. Dlatego zawsze należy zwracać uwagę na pracę pompy wspomagania, paska napędowego i pozostałych elementów, które wchodzą w skład układu kierowniczego. Warto regularnie przeprowadzać przeglądy swojego samochodu, aby uniknąć niepotrzebnych awarii i utrzymać pojazd w dobrym stanie technicznym