Jak pozbyć się wilgoci w aucie?
17 listopada 2022
Rodzaje świateł w samochodzie
1 grudnia 2022
Pokaż wszystkie

Jazda samochodem w zimę może być naprawdę przyjemna. Jednak biorąc pod uwagę polskie warunki atmosferyczne, bardzo często jesienią oraz zimą warunki na drogach są trudne dla kierowców. Poranne przymrozki, warstwa śniegu a czasem nawet i lodu często prowadzi do niebezpiecznych sytuacji drogowych, nawet wśród doświadczonych kierowców. Jak wyjść z poślizgu, w który nasze auto może wpaść na zimowej drodze?

Poślizg zimą – o czym pamiętać?

W warunkach jesiennych oraz zimowych, droga hamowania samochodu znacznie się wydłuża. Zawsze powinniśmy być przygotowani na ciężkie warunki drogowe, które nie powinny nas zaskakiwać. Kiedy musimy poruszać się samochodem po śliskiej nawierzchni, musimy być przygotowani przede wszystkim na wolniejszą jazdę. Warto wyjść z domu wcześniej i jechać wolniej pamiętając o wydłużonej drodze hamowania i zachowując większe odstępy od samochodów. Nagłe i nieumiejętne hamowanie na śliskiej nawierzchni często doprowadza do poślizgu. Kierowcy bardzo często wpadają wtedy w panikę i ich odruchy, niestety nie pomagają opanować sytuacji, a wręcz ją pogarsza. Jak wyjść z poślizgu zimą w możliwie jak najbezpieczniejszy sposób? Zacznijmy od wyjaśnienia, czym jest poślizg.

Czym jest poślizg?

Nieumiejętne zachowanie kierowców na śliskiej nawierzchni, szczególnie podczas hamowania, może doprowadzić do poślizgu. Czym jest poślizg i jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby do niego doszło?
Z poślizgiem mamy do czynienia, kiedy siła oddziałująca na koła jest większa od przyczepności opon do nawierzchni.
Do najczęstszych powodów wystąpienia poślizgu zaliczamy:

  • zły stan opon (na przykład łyse opony z niską przyczepnością) i amortyzatorów pojazdu, dlatego warto sprawdzać stan pojazdu
  • złe warunki pogodowe jak na przykład mokra lub śliska nawierzchnia
  • agresywny styl jazdy (szybka jazda w szczególności na łukach i przy skręcaniu i gwałtowne hamowanie).

Rodzaje poślizgów

Wyróżniamy dwa najczęściej występujące rodzaje poślizgów, w jakie może wpaść samochód. Jest to nadsterowność i podsterowność. Czym się różnią?

  • Podsterowność – występuje w momencie utraty kontroli nad przednią osią samochodu. Do tego rodzaju poślizgu dochodzi w momencie, kiedy przednie koła mają mniejszą przyczepność niż tylne.
  • Nadsterowność – jeżeli mamy uczucie tego, że tył auta wymyka nam się spod kontroli i usiłuje nas wyprzedzić a skręt, który bierzemy, jest o wiele ostrzejszy niż wynika to z wykonanego ruchu kierownicy. Jej powodem jest głównie utrata przyczepności tylnych kół samochodu. Do poślizgu nadsterownego najczęściej dochodzi podczas gwałtownego zdejmowania nogi z gazu lub gwałtownych ruchów kierownicą.

Nie ma reguły określającej, że dany model samochodu lub użyte w nim ustawienia mogą zapobiec wystąpieniu nadsterowności lub podsterowności. W wielu przypadkach samochody z przednim napędem częściej zachowują się podsterownie, natomiast te z tylnym napędem nadsterownie.

Technika wychodzenia z poślizgu

Aby uniknąć poślizgu, należy przede wszystkim dostosować stylu i prędkość jazdy do aktualnie panujących na drodze warunków. Jednak każdemu, nawet najlepszemu kierowcy może zdarzyć się w wejście w poślizg. Warto posiadać podstawową wiedzę, umożliwiającą wyjście z poślizgu bez szwanku. Jak wyjść z poślizgu? To zależy. Inaczej należy się zachować w przypadku wystąpienia podsterowności a inaczej przy nadsterowności pojazdu.
Gdy czujemy, że tracimy kontrolę nad tyłem samochodu, który nas wyprzedza, doświadczamy nadsterowności. Nie będziemy oszukiwać, wyjście z tej sytuacji jest trudne, wymaga opanowania i dobrej techniki. Tu liczy się przede wszystkim szybki czas reakcji. Kiedy tylko czujemy, że tył pojazdu nam nieco ucieka, powinniśmy od razu zacząć kręcić kierownicą w kierunku uciekania tyłu samochodu.

Znów w przypadku wystąpienia podsterowności, najlepiej wolnym ruchem kręcić kierownicą w przeciwnym kierunku (dokręcić kierownicę), do momentu powrotu na właściwy tor. W tym momencie możemy również bardzo delikatnie wciskać hamulec. Zmienimy wtedy rozkład sił działających na opony, umożliwiając im powrót na właściwe tory i odzyskanie przyczepności.