Jazda samochodem w zimę może być naprawdę przyjemna. Jednak biorąc pod uwagę polskie warunki atmosferyczne, bardzo często jesienią oraz zimą warunki na drogach są trudne dla kierowców. Poranne przymrozki, warstwa śniegu a czasem nawet i lodu często prowadzi do niebezpiecznych sytuacji drogowych, nawet wśród doświadczonych kierowców. Jak wyjść z poślizgu, w który nasze auto może wpaść na zimowej drodze?
W warunkach jesiennych oraz zimowych, droga hamowania samochodu znacznie się wydłuża. Zawsze powinniśmy być przygotowani na ciężkie warunki drogowe, które nie powinny nas zaskakiwać. Kiedy musimy poruszać się samochodem po śliskiej nawierzchni, musimy być przygotowani przede wszystkim na wolniejszą jazdę. Warto wyjść z domu wcześniej i jechać wolniej pamiętając o wydłużonej drodze hamowania i zachowując większe odstępy od samochodów. Nagłe i nieumiejętne hamowanie na śliskiej nawierzchni często doprowadza do poślizgu. Kierowcy bardzo często wpadają wtedy w panikę i ich odruchy, niestety nie pomagają opanować sytuacji, a wręcz ją pogarsza. Jak wyjść z poślizgu zimą w możliwie jak najbezpieczniejszy sposób? Zacznijmy od wyjaśnienia, czym jest poślizg.
Nieumiejętne zachowanie kierowców na śliskiej nawierzchni, szczególnie podczas hamowania, może doprowadzić do poślizgu. Czym jest poślizg i jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby do niego doszło?
Z poślizgiem mamy do czynienia, kiedy siła oddziałująca na koła jest większa od przyczepności opon do nawierzchni.
Do najczęstszych powodów wystąpienia poślizgu zaliczamy:
Wyróżniamy dwa najczęściej występujące rodzaje poślizgów, w jakie może wpaść samochód. Jest to nadsterowność i podsterowność. Czym się różnią?
Nie ma reguły określającej, że dany model samochodu lub użyte w nim ustawienia mogą zapobiec wystąpieniu nadsterowności lub podsterowności. W wielu przypadkach samochody z przednim napędem częściej zachowują się podsterownie, natomiast te z tylnym napędem nadsterownie.
Aby uniknąć poślizgu, należy przede wszystkim dostosować stylu i prędkość jazdy do aktualnie panujących na drodze warunków. Jednak każdemu, nawet najlepszemu kierowcy może zdarzyć się w wejście w poślizg. Warto posiadać podstawową wiedzę, umożliwiającą wyjście z poślizgu bez szwanku. Jak wyjść z poślizgu? To zależy. Inaczej należy się zachować w przypadku wystąpienia podsterowności a inaczej przy nadsterowności pojazdu.
Gdy czujemy, że tracimy kontrolę nad tyłem samochodu, który nas wyprzedza, doświadczamy nadsterowności. Nie będziemy oszukiwać, wyjście z tej sytuacji jest trudne, wymaga opanowania i dobrej techniki. Tu liczy się przede wszystkim szybki czas reakcji. Kiedy tylko czujemy, że tył pojazdu nam nieco ucieka, powinniśmy od razu zacząć kręcić kierownicą w kierunku uciekania tyłu samochodu.
Znów w przypadku wystąpienia podsterowności, najlepiej wolnym ruchem kręcić kierownicą w przeciwnym kierunku (dokręcić kierownicę), do momentu powrotu na właściwy tor. W tym momencie możemy również bardzo delikatnie wciskać hamulec. Zmienimy wtedy rozkład sił działających na opony, umożliwiając im powrót na właściwe tory i odzyskanie przyczepności.