Tarcze i klocki hamulcowe są elementami eksploatacyjnymi, które z biegiem czasu i kilometrów zużywają się. Wymiana tych elementów jest dość łatwa, przez co wiele
osób podejmuje się własnoręcznej wymiany. Problemem jest jednak odpowiednie dobranie klocków i tarcz do mocowań, obecnych w naszym pojeździe. W jaki sposób odpowiednio dobrać klocki i tarcze hamulcowe?
Zanim zaczniemy wybierać nowe elementy układu hamulcowego, musimy się zastanowić, jaki jest nasz styl jazdy. Jeśli przemieszczamy się mało, z punktu A do B, przy prędkościach rzadko przekraczających 70 km/h, to powinniśmy szukać standardowych hamulców.
Inaczej sprawa wygląda, gdy przemieszczamy się swoim pojazdem regularnie po dłuższych trasach. Częsta jazda z prędkościami autostradowymi oznacza, że tarcze i klocki hamulcowe powinny być wyższej jakości. Dobrze byłoby wybrać tarcze nawiercane lub nacinane, przez co hamulce lepiej sobie poradzą z nagłym ostrym hamowaniem – co na autostradzie może się zdarzyć.
Warto się zastanowić, do jakich celów wykorzystujemy samochód, oraz jak często i z jakich prędkości hamujemy. Przegrzewanie się tarcz prowadzi do obniżenia sprawności hamulców, a także może powodować wibracje. Aby uniknąć takiego zjawiska, warto czasem dopłacić i wziąć tarcze nawiercane, które są bardziej odporne na użytkowanie w każdych warunkach.
Dobór klocków hamulcowych jest dość prosty. Jeśli uwzględnimy nasz styl jazdy, dość łatwo określimy jakość elementów oraz cenę, jaka nas interesuje. Im mniejsze wymagania mamy, tym tańsze klocki można stosować. Warto jednak, aby klocki hamulcowe były tej samej marki co tarcze. W ten sposób wyeliminujemy problem zbyt ostrych lub zbyt miękkich klocków. Brak odpowiedniego dobrania klocków do tarcz może przyspieszyć zużycie jednego z tych elementów.
Najczęściej wybieranymi klockami hamulcowymi są klocki wykonane z półmetalu. Są to rozwiązania dobre cenowo, które bardzo dobrze radzą sobie podczas jazdy codziennej. Jeśli jednak mamy auto, które ma wyglądać nienagannie, to można się zdecydować na droższe, ceramiczne klocki hamulcowe. Rozwiązanie to dużo mniej brudzi felgi, a także jest bardziej odporne na ścieranie i wysoką temperaturę. Ceramiczne klocki mają jednak jedną małą wadę, mianowicie słabo hamują gdy są zimne.
Odpowiedni dobór tarcz hamulcowych jest niezwykle ważny, ponieważ źle dobranych tarcz możemy nie zainstalować na piaście koła. Przede wszystkim, należy sprawdzić rozstaw szpilek lub śrub mocujących koło. Warto także sprawdzić średnicę piasty i porównać ją z wymiarem otworu centralnego w tarczy. Po zapoznaniu się z tymi parametrami, powinniśmy przejść dalej, czyli sprawdzić obecną średnicę tarczy. Jeśli nie chcemy modyfikować układu hamulcowego, to powinniśmy zastosować tarczę o takiej samej średnicy, jak obecna. Montaż większej tarczy jest oczywiście możliwy, ale wiąże się to z koniecznością przerabiania lub wymiany zacisku hamulcowego.
Do wiodących producentów tarcz i klocków zaliczyć można takie marki jak Ferodo, ATE, TEXTAR, TRW i Bosch. Są to marki, które dostarczają elementy do samochodów na pierwszy montaż, przez co są doskonale dopasowane do możliwości danego samochodu. Marki te są liderami na rynku, przez co ich produkty są najwyższej jakości. Ponadto, wiele z tych firm posiada w swojej ofercie rozwiązania dedykowane do poszczególnych samochodów. Firmy te na swoich stronach Internetowych posiadają narzędzia pozwalające na dobór tarcz i klocków do swojego auta.
Jeśli nie wiesz, jak odpowiednio dobrać tarcze i klocki do swojego pojazdu, lub nie masz czasu na samodzielną wymianę, to zapraszamy do naszego warsztatu mechanicznego, gdzie przeprowadzimy fachową wymianę tarcz i klocków.