Zakup i eksploatacja samochodu osobowego to duże przedsięwzięcie, które jest stałym obciążeniem budżetu domowego. Konieczność przeprowadzania napraw, tankowania paliwa, opłacania ubezpieczenia oraz przeglądów to podstawa kosztów, jakimi obarcza nas posiadanie i eksploatacja samochodu. Ile rocznie wynosi utrzymanie samochodu?
Zakup auta to pierwszy, początkowy koszt jaki należy rozpatrzyć. Rodzaj finansowania zakupu ma bardzo duże znaczenie. Jeżeli zakupimy auto za gotówkę, to finansowanie jest jednorazowe. Na takim wyborze tracimy pieniądze gdy kupujemy nowe auto z salonu, ponieważ auto wyjeżdżające z salonu traci automatycznie około 20% swojej wartości. Inaczej sprawa wygląda, gdy kupimy pojazd finansując go na raty, lub biorąc auto w leasing. Wtedy, każda rata jaką musimy zapłacić, wliczana jest do rocznych kosztów eksploatacji pojazdu. Oczywiście, wielkość rat jest mocno uzależniona od wybranego rodzaju finansowania, ilości rat a także wartości zakupionego pojazdu. Koszt zakupu auta można teoretycznie odliczyć od rocznych kosztów utrzymania samochodu – warto jednak wziąć ten koszt pod uwagę, ponieważ może się okazać, że nasze auto jest tanie w utrzymaniu, a koszty są podbijane przez raty.
Ubezpieczenie OC jest podstawowym ubezpieczeniem, jakie każde auto musi posiadać. Ubezpieczenie to nie jest wystawiane na właściciela a na samochód, dzięki czemu jeżeli osoba kierująca naszym pojazdem będzie miała kolizję, to ubezpieczenie OC pokryje koszty naprawy samochodu osoby poszkodowanej. Ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej jest obowiązkowe – jego brak grozi dotkliwymi karami finansowymi. Samo OC powinno być zakupione od dnia rejestracji pojazdu w urzędzie komunikacyjnym. Brak dopełnienia posiadania ubezpieczenia może skutkować karami nałożonymi przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Ile kosztuje ubezpieczenie OC? Wysokość składki OC obliczana jest przez wielu ubezpieczycieli inaczej, jednak podstawowymi elementami są:
Jak widać, na ubezpieczenie składa się wiele czynników, które mają wpływ na wysokość składki ubezpieczeniowej. Sama składka może wynieść nawet do dwóch tysięcy złotych dla młodego kierowcy, który zdecyduje się na szybki samochód z dużym silnikiem. Starsi kierowcy, którzy jeżdżą bezszkodowo, mają mniejsze składki, dzięki czemu ubezpieczenie tak nie boli.
Badanie stanu technicznego pojazdu co roku jest niezbędną czynnością, jakiej wymaga od nas ustawodawca. Warto nadmienić, że nowe auta nie muszą przechodzić przeglądu stanu technicznego przez pierwsze 3 lata, a po pierwszym badaniu mają kolejne 2 lata przerwy od badań. Na każde kolejne muszą się zgłaszać co roku, tak jak każdy inny pojazd. Ile kosztuje badanie stanu technicznego? Na każdej stacji diagnostycznej powinno to kosztować tyle samo, czyli:
Do tych wartości zawsze należy dodać 1 zł opłaty na CEPiK. Jak widać, auta z instalacją LPG muszą płacić więcej w związku z badaniem stanu instalacji gazowej. Auta fabrycznie nowe z instalacją gazową także muszą co roku jeździć na badania stanu technicznego. Nie obowiązuje ich 3 letnie zwolnienie.
Koszt zużycia paliwa jest obliczany na podstawie pokonywanych rocznie kilometrów oraz średniego zużycia paliwa przez nasz pojazd. Jak obliczyć koszt zużycia paliwa? Przyjmijmy, że jeździmy tylko po mieście, gdzie rocznie przejeżdżamy 10 tysięcy kilometrów. Pojazd pali 7 litrów na 100 kilometrów. Oznacza to, że rocznie wypalimy 700 litrów paliwa. Zakładając, że paliwo kosztuje około 5 zł za litr, mnożymy liczbę litrów razy wartość za litr. Z kalkulacji wynika, że roczny koszt paliwa wyniesie około 3500 zł. Z tego wynika, że miesięcznie na paliwo wydamy prawie 292 zł. Oczywiście, kalkulacje te mogą się różnić dla aut z silnikiem diesla lub hybrydowych, które palą mniej paliwa. Przed zakupem auta warto sobie policzyć, czy warto jest kupować auto które nam się bardziej podoba, ale za to pali 12 litrów na setkę.
Każde auto wymaga okresowych wymian płynów eksploatacyjnych oraz filtrów. Większość filtrów powinna być wymieniana co rok, tak samo jak olej silnikowy. Wchodząc w szczegóły:
Oczywiście to nie koniec, warto także wspomnieć o filtrach:
Na koniec należy doliczyć koszty napraw. Wiele aut na początku nie wymaga naprawy, wystarczy wymieniać w nich elementy eksploatacyjne. W starszych autach może się jednak pojawić konieczność naprawy poszczególnych elementów. Jako, że aut na rynku są tysiące, nie da się podać uśrednionych danych na ten temat. Warto zagłębić się w poszczególne, interesujące nas modele oraz ocenić, czy koszty napraw są akceptowalne. Wystarczy porównać koszty napraw dla popularnych aut, takich jak FIAT Punto czy VW Golf z autami mniej popularnymi – wymiana prostych rzeczy, jak chociażby zaciski hamulców, może być bardzo zróżnicowana cenowo. Co do zasady, auta azjatyckie są droższe w naprawie – wynika to z kosztów importowania elementów z azji.