Filtr kabinowy w samochodzie – co to jest i jaką pełni rolę w klimatyzacji
26 maja 2020
Diagnosta samochodowy – kurs, wymagania, praca
9 czerwca 2020
Pokaż wszystkie

Każdy posiadacz auta na pewno chociaż raz w swoim życiu spotkał się z określeniem, jakim jest geometria kół. Jest to pojęcie ściśle związane z komfortem jazdy, przyczepnością i bezpieczeństwem podczas podróżowania. Co właściwie oznacza i jakie parametry są brane pod uwagę przy ustawianiu kół?

Co to jest geometria kół?

Na geometrię kół składa się szereg parametrów, którymi są kąt pochylenia, zbieżność, kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy oraz kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy. Nazwy te brzmią zagadkowo, jednak mają niezaprzeczalny wpływ na żywotność opon i zawieszenia oraz samą jazdę. Odpowiednie ustawienie współzależności geometrycznych pozwala na równomierne przyleganie kół do podłoża, a co za tym idzie lepsza przyczepność i sterowność auta. Przyjrzyjmy się, za co odpowiadają poszczególne elementy zawieszenia w procesie ustawiania geometrii:

  • Kąt pochylenia kół – inaczej zwany również kątem nachylenia. Wartość ta opisuje kąt między płaszczyzną a pionem koła. Może być on dodatni (pochylenie do zewnątrz) albo ujemny (do wewnątrz). Ustawienie tego parametru zapobiega nadmiernym odkształceniom opony i wpływa na przyczepność w zakrętach i podczas hamowania.
  • Zbieżność kół – określa położenie kół przednich lub tylnych względem siebie. Wartość ta może być dodatnia, kiedy koła są skierowane do wewnątrz lub ujemna, kiedy kierują się do zewnątrz. Nieodpowiednie regulacja zbieżności prowadzi do nierównomiernego i szybszego zużycia opon.
  • Kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy – sworzeń to część, której zadaniem jest połączenie wahacza ze zwrotnicą. Jest to element ruchomy, który ma postać kulowego przegubu. Wspomniany kąt występuje pomiędzy sworzniem zwrotnicy a prostą pionową koła, ta wartość zwana jest także promieniem zataczania.
  • Kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy – znajduje się między osią sworznia zwrotnicy a prostą pionową koła. Wyprzedzenie w kierunku jazdy daje wartość dodatnią, a w przeciwnym ujemną. Ten element zawieszenia odpowiada mi.in. za utrzymanie kierunku oraz stabilizację kół podczas jazdy.

Nieprawidłowa geometria kół. Jakie są objawy?

Geometria samochodowa to bardzo ważny element serwisowania auta. O regulację należy zadbać przy sezonowej wymianie opon, ale także, kiedy zauważysz niepokojące symptomy. Kiedy bieżnik opon z jednej strony równomiernie się ściera lub występuje ścieranie w formie ząbkowania, to jasna oznaka, że coś nie tak jest z ustawieniem geometrii zawieszenia. Czasami jednak wizualne objawy mogą umknąć uwadze. Wielu kierowców skarży się na piszczenie kół na zakrętach, co jest niewątpliwie niepokojącym sygnałem. Dodatkowo możesz zaobserwować znoszenie auta w jedną stronę podczas jazdy na wprost. Wszystkie te sygnały świadczą o konieczności wizyty w warsztacie, który ma na wyposażeniu przyrząd do geometrii kół.

Kiedy ustawiać geometrię kół?

O ustawienie zbieżności i innych parametrów geometrii należy zadbać, kiedy wystąpią wspomniane wcześniej objawy. Istnieją jednak sytuację, gdzie bezwzględnie należy udać się na kontrolę. Mowa tutaj przede wszystkim o wystąpieniu kolizji czy uderzenia w krawężnik kołami. Jeżeli takie zdarzenia miały miejsce to wiedz, że mogła to wpłynąć na ustawienie geometrii kół. Lepiej nie czekać aż zauważysz objawy pogorszenia się jakości jazdy. Od razu udaj się na regulację, ponieważ nieodpowiednie ustawienie zawieszenia może być bardzo niebezpieczne i skutkować wypadnięciem z jezdni. Poruszanie się autem po nierównej nawierzchni i drogach, które mają wiele wyrw i dziur również może rozregulować geometrię auta. Kolejnym przypadkiem, w którym należy zadbać o geometrię kół, jest moment zmiany opon na letnie bądź zimowe. Zwłaszcza zimą trzeba zadbać o tę kwestię, ponieważ w przypadku trudnych warunków atmosferycznych, jak np. oblodzenia dróg, przyczepność i sterowność są kluczowe. Co więcej, eksploatacja i zużywanie się poszczególnych elementów, takich jak łożyska, wahacze czy drążki kierownicze też wpływają na konieczność udania się do warsztatu na ustawienie geometrii. Problemy z zachowaniem przyczepności i komfortem jazdy możesz zauważyć również po wykonaniu modyfikacji i naprawach zawieszenia dlatego, jeżeli planujesz tuning auta, to pamiętaj o tym, że geometrię należy sprawdzić i ustawić po każdej naprawie zawieszenia. Niezależnie czy to remont kapitalny czy tylko wymiana końcówki drążka.

Komputerowa geometria kół – na czym polega?

Geometrię kół można ustawić tylko w profesjonalnych warsztatach samochodowych. Do wykonania tej usługi potrzebny jest specjalny sprzęt, którego obsługę zawsze trzeba powierzyć wykwalifikowanemu pracownikowi. Do poprawnego wykonania procedury wymagane są dane regulacyjne geometrii kół. Ustawienie geometrii samochodowej jest możliwe tylko w samochodzie, które ma sprawne zawieszenie i układ kierowniczy. Jeżeli pojazd ma uszkodzone drążki kierownicze, wahacze czy też inne elementy, to regulacja nie będzie wykonalna.

Komputerowa geometria kół czy też tak zwana geometria kół 3D to usługa, którą wykonujemy w naszym warsztacie. Do tego celu wykorzystujemy najnowocześniejsze dostępne na rynku urządzenie marki Hunter. Nasze pomiary są bardzo dokładne, ponieważ maszyna do geometrii kół składa się z czterech kamer pomiarowych oraz czterech głowic zakładanych na koła. Pomiary zebrane przy pomocy tego sprzętu są podawane z dokładnością do jednej setnej stopnia z dla każdego kąta. Z bazy w systemie wybiera się parametry dla odpowiedniego modelu samochodu, co pozwala wykryć wszystkie niepożądane odchylenia dla konkretnego auta.

Laserowa geometria kół to najwyższy standard pomiarów, który pozwala na doskonałą regulację zawieszenia. Dzięki wykorzystaniu technologii masz pewność, że koła ustawione są tak, aby zapewnić maksimum bezpieczeństwa oraz komfort jazdy. Szukasz doświadczonego warsztatu diagnostycznego? Sprawdź AUTO ZYK! Zapewniamy profesjonalne badanie, z udziałam doświadczonego fachowca.