Klimatyzacja samochodowa jest znana praktycznie każdemu, jednak nie każdy zdaje sobie sprawę, jak ważną rolę w funkcjonowaniu całego systemu odgrywa filtr kabinowy. Ten mały i niedrogi element jest bardzo często zaniedbywany podczas okresowego przeglądu samochodu, co może prowadzić do problemów całego układu klimatyzacyjnego.
Filtr powietrza kabinowy czasami nazywany przeciwpyłkowym odpowiedzialny jest za pochłanianie wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń zewnętrznych takich jak kurz, brud, drobne kamyki, błoto, a nawet owady. Zwykle zbudowany jest z trzech warstw włókien o różnej strukturze i przeznaczeniu. Pierwsza warstwa odpowiedzialna jest za zatrzymanie wszystkich zanieczyszczeń mających formę stałą, czyli wcześniej wymienione drobiny, błoto, brud itd. Druga warstwa wyłapuje bakterie i pyły, a trzecia wszystkie inne drobiny, którym udało się przedostać przez pierwsze dwie warstwy.
Dlaczego filtr przeciwpyłkowy jest tak ważny dla prawidłowego funkcjonowania klimatyzacji? Otóż klimatyzacja składa się z podzespołów, które w dużej mierze zbudowane są z delikatnych materiałów takich jak miedź i częściej aluminium mających ułatwić wymianę cieplną. Wewnątrz urządzenia dochodzi do zamiany ciepłego powietrza kabinowego na zimne. Jest to idealne środowisko dla grzybów i bakterii i to przed taką sytuacją ma chronić nas filtr kabinowy. Zaniedbanie wymiany filtra może doprowadzić do przedostawania się zabrudzeń do wnętrza kabiny, skąd wraz z pobranym przez klimatyzację powietrzem trafią parownika klimatyzacji, gdzie zaczną się gromadzić, namnażać i z czasem generować nieprzyjemny zapach.
Filtr kabinowy powinniśmy wymienić co najmniej raz w roku lub raz na 15 tysięcy przejechanych kilometrów. Możemy to zrobić samemu albo jeżeli nie czujemy się na siłach, udać się do serwisu gdzie zrobią to za nas. W praktycznie każdym serwisie oferowana jest taka usługa jak wymiana filtra kabinowego.