Bezpieczeństwo jest jedną z kluczowych kwestii dla każdego, kto szuka dla siebie nowego auta. Przez długi czas trudno było obiektywnie ocenić ten aspekt w samochodach, ale pod koniec XX wieku powstała organizacja Euro NCAP, która weryfikuje bezpieczeństwo pojazdów.
European New Car Assessment Programme, czyli organizacja ds. oceny bezpieczeństwa pojazdów od 1997 roku przeprowadza testy nowych pojazdów, przyznając im ocenę w poszczególnych kategoriach.
Testy zderzeniowe stanową część oceny bezpieczeństwa samochodu. Dzięki temu, że każdy z nich przebiega w identycznych warunkach, przy wykorzystaniu tych samych przyrządów, testy Euro NCAP od ponad dwudziestu lat stanowią obiektywny oraz wymierny sposób na porównanie standardów bezpieczeństwa w pojazdach.
Główną ideą, która przyświeca testom jest możliwie najwierniejsze odwzorowanie zdarzeń, do jakich dochodzi każdego dnia na drogach. Każdy samochód testowany jest przy pomocy przeszkód, które pod względem masy oraz objętości mają zbliżone gabaryty. W związku z tym, porównywać ze sobą można pojazdy z tego samego segmentu.
Producent, który chce poddać testom Euro NCAP swój nowy model, musi dostarczyć ekspertom cztery auta, które zostaną poddane próbom:
Jeśli samochód produkowany jest w różnych wariantach napędowych, np. z silnikiem benzynowym i elektrycznym, każdy z nich przechodzi osobne testy.
W każdym przypadku test musi spełniać określone kryteria, jak chociażby uderzenie we właściwym miejscu oraz wymaganą minimalną powierzchnią auta.
Wbrew pozorom wyniki testów nie skupiają się na kondycji pojazdu po zderzeniu. Oceny przyznawane są pod kątem potencjalnych obrażeń kierowcy i pasażerów, których role w trakcie testów pełnią manekiny. Punkty można otrzymać za stan:
W skład oceny wchodzi także poprawność działania poszczególnych systemów bezpieczeństwa. Dotyczy to np. efektywności pasów bezpieczeństwa, które muszą reagować odpowiednio szybko, żeby uzyskać maksymalną notę.
Jak już zostało wspomniane, stan zdrowia osób znajdujących się w aucie przekłada się bezpośrednio na notę samochodu. Dane, jakie można znaleźć na stronie Euro NCAP są niezwykle szczegółowe. Mimo, że informacje są podsumowane i prezentowane w postaci gwiazdek (maksymalna ocena to pięć gwiazdek), każdy zainteresowany może sprawdzić więcej szczegółów. Kwestie wymienione wcześniej, czyli bezpieczeństwo dorosłych, dzieci i pieszych przedstawione jest w ujęciu procentowym w stosunku do maksymalnej oceny. Można jednak pobrać pełen raport, gdzie znajdują się m.in. dane o poszczególnych częściach ciała, które narażone są na największe obrażenia przy konkretnych zderzeniach.
Każdy pojazd poddawany testom ma identyczne warunki, zatem z pewnością testy Euro NCAP należą do najbardziej obiektywnych, jakie przechodzą auta. Warto jednak pamiętać o aspekcie, który był już wspomniany, czyli przeszkodom o masie zbliżonej do testowanego samochodu. Organizacja przyjmuje pięć kategorii: samochód osobowy, minivan, terenowy, pick-up oraz roadster.
Małe auta miejskie będą zderzać się z przeszkodami o podobnym rozmiarze, dlatego efekt faktycznej kolizji na drodze takiego pojazdu np. z autem ciężarowym może być niedoszacowany. Próby przeprowadzane są rzecz jasna na nowych pojazdach.
Analizując wyniki testów Euro NCAP na przestrzeni lat, można zaobserwować pozytywną konkluzję. Otóż coraz więcej samochodów otrzymuje co najmniej dobrą ocenę, czyli min. cztery gwiazdki. Poziom bezpieczeństwa aut rośnie, podobnie jak liczba rozwiązań technologicznych, mających na celu zarówno profilaktykę, jak i zminimalizowanie konsekwencji kolizji. Nawet jeżeli dany model samochodu posiada wysokie wyniki w testach Euro NCAP, warto zadbać o jego faktyczny stan techniczny poprzez regularne badania w stacji kontroli pojazdów.