Dezynfekcja klimatyzacji to nic innego jak odgrzybianie kanałów wentylacyjnych oraz parownika. Powinniśmy wykonywać ją regularnie, ponieważ grzyby, które rozwijają się na parowniku klimatyzacji mogą doprowadzić do poważnych chorób, oraz obniżają wydolność układu klimatyzacji. Dezynfekcja układu klimatyzacji powinna mieć miejsce zawsze podczas serwisu klimatyzacji, dzięki czemu zapewnimy sobie czyste i chłodne powietrze, oraz niezawodną klimatyzację.
Doprecyzowując, w układach klimatyzacji oprócz grzybów mogą rozmnażać się także inne drobnoustroje, jak np. bakterie. Zarodniki grzybów jak i bakterie są wokół nas w powietrzu, jednak nie szkodzą one nam ponieważ jest ich stanowczo zbyt mało, aby mogły one powodować jakiekolwiek problemy. Natomiast w układzie klimatyzacji, mamy do czynienia z warunkami idealnymi do namnażania się tych drobnoustrojów. Najważniejszym czynnikiem, który powoduje rozrost grzybów jest wilgoć, kurz i brud. Wiele z tych drobnoustrojów lubi także zacienione miejsca, którymi kanały wentylacyjne niewątpliwie są. Najwięcej problemów z układem klimatyzacji zaczyna się po okresie jesienno zimowym, kiedy to wilgoć jest wszechobecna, a wielu kierowców nie korzysta w tym okresie z klimatyzacji. Klimatyzacja ma tendencję do osuszania powietrza, dlatego warto z niej korzystać zimą, dzięki czemu zminimalizujemy ryzyko zanieczyszczenia parownika klimatyzacji oraz kanałów wentylacyjnych. Dlatego tak ważnym jest, by korzystać z klimatyzacji zimą.
Dezynfekcja układu klimatyzacji powinna odbywać się minimum raz do roku. Optymalnym czasem na taki zabieg, jest wiosna. Dezynfekcja powinna być przeprowadzana niezależnie od tego, ile lat ma nasz samochód, oraz czy z kanałów wentylacyjnych śmierdzi wilgocią. Jeżeli jednak czujemy zapach pleśni czy wilgoci to znak, że należy udać się na serwis klimatyzacji jak najszybciej. Długotrwałe przebywanie w pojeździe, w którym jest niesprawny układ klimatyzacji może doprowadzić do rozwinięcia się u nas chorób układu oddechowego, jak chociażby legionellozy. Legionelloza jest spowodowana bakterią, która jeżeli przedostanie się do płuc, doprowadza do ciężkiego stanu pacjenta. Choroba ta może doprowadzić nawet do śmierci.
Zaczniemy od najdroższego rozwiązania, czyli dezynfekcji ultradźwiękowej. Dezynfekcja ta polega na rozpyleniu w kabinie pojazdu środka dezynfekcyjnego, który następnie jest poddawany działaniu ultradźwięków. Dzięki temu działaniu, w kabinie powstaje bardzo drobna mgła dezynfekująca. Przed włączeniem ultradźwięków, serwisant ustawia wentylację na obieg zamknięty, dzięki czemu mgła dociera do wszystkich zakamarków układu wentylacyjnego oraz do parownika klimatyzacji. Rozwiązanie to jest stosunkowo drogie, jednak stopień oczyszczenia samochodu jest znaczny. Minusem jest długo utrzymujący się zapach chemikaliów w pojeździe, które mogą być wyczuwalne nawet przez kilka dni.
Kolejnym, najbardziej wyważonym rozwiązaniem jest dezynfekcja ozonowa. Dezynfekcja tego typu jest uznawana za najskuteczniejszą. Polega ona na ustawieniu wentylacji w kabinie na obieg zamknięty, a następnie na włożeniu do pojazdu ozonatora. Ozonator to maszyna wytwarzająca ozon. Ozonator uruchamia się, a następnie zamyka się kabinę. Dzięki obiegowi zamkniętemu, ozon dostaje się do wszelkich zakamarków, zabijając wszystkie drobnoustroje. Ozonowanie jest najbardziej ekologiczną metodą dezynfekcji, ponieważ nie zawiera ona żadnych środków chemicznych. Ozonowanie jest tak skuteczne, że wykorzystywane jest w służbie zdrowia oraz innych dziedzinach gospodarki, które wymagają sterylnej czystości. Zapach ozonu utrzymuje się w samochodzie do kilku godzin.
Ostatnią metodą czyszczenia układu klimatyzacji jest zastosowanie pianki czyszczącej. To rozwiązanie jest bardzo tanie i co do zasady każdy kierowca jest w stanie przeprowadzić je samemu. Niestety, podstawową wadą tego rozwiązania jest skuteczność, która jest bardzo niska. Oprócz skuteczności, zapach pianki jest wyczuwalny w samochodzie przez nawet kilka dni. Sama dezynfekcja jest jednak bardzo prosta, ponieważ zestaw do czyszczenia klimatyzacji składa się z puszki z pianką, oraz długiego przewodu. Czyszczenie polega na podłączeniu przewodu do puszki, a następnie do wprowadzenia przewodu do kratki wentylacyjnej najgłębiej jak się da. Tutaj występuje problem związany ze skutecznością. Rzadko który przewód jest na tyle długi, by sięgnąć parownika klimatyzacji.