Wielu kierowców zastanawia się, dlaczego ich hamulce zaczęły piszczeć. Czy to oznaka zmęczenia klocków i tarcz, czy też jakiś brud się dostał między klocek a tarczę? Czy konieczna będzie naprawa układu hamulcowego? Panikowanie często nie ma większego sensu, ponieważ przyczyny piszczących hamulców są prozaiczne. Dlatego tym wpisie postaramy się przybliżyć różne rodzaje dźwięków pochodzących z układu hamulcowego, oraz opowiedzieć co należy z nimi zrobić, a także kiedy powinniśmy być zaniepokojeni odgłosami dochodzącymi z kół naszego auta.
Zacznijmy od najrzadziej występujących pisków na Polskich drogach. Wiele nowoczesnych aut sportowych jest wyposażone w wyczynowe hamulce ceramiczne. Są to układy hamulcowe które są przeznaczone do jazdy torowej, przez co są przystosowane do pracy w wysokich temperaturach. Tego typu hamulce w jeździe drogowej są narażone na niską temperaturę pracy, przez co podczas hamowania mogą wydawać niepokojące dźwięki, co nie oznacza jednak nieprawidłowej pracy układu hamulcowego.
Kolejnym, często spotykanym piskiem jest pisk oznaczający zużycie klocka hamulcowego. Klocki hamulcowe są elementami ciernymi, które z biegiem czasu są coraz “mniejsze”. Jako że klocki są ukryte w jarzmie hamulca, nie jesteśmy w stanie zweryfikować ilości pozostałego klocka. Dlatego producenci klocków hamulcowych wyposażają je w małe metalowe płytki, które zaczynają wydawać z siebie pisk, gdy klocek jest na granicy używalności. Jeżeli od ostatniej wymiany klocków przejechaliśmy około 50 tysięcy kilometrów, to pisk będzie znakiem, że należy wymienić klocki.
Podczas powrotu z pracy do domu zaczęły nam piszczeć hamulce. Umówiliśmy się więc na wymianę w warsztacie. Mechanik pyta nas o to jakie klocki chcemy – tanie czy dobre. Wybór pierwszej opcji może się wiązać z powrotem piszczenia. Większość firm, które produkują tanie klocki hamulcowe nie robią tak zwanego fazowania krawędzi. Każdy klocek hamulcowy powinien mieć sfazowaną krawędź, dzięki czemu szybciej i dokładniej dostosuje się do tarczy hamulcowej. Brak fazowania może skutkować słabym dopasowaniem klocka do tarczy, przez co podczas delikatnego hamowania będziemy słyszeć delikatny pisk. Dźwięk ten będzie efektem nierównomiernego przylegania klocka do tarczy, które będzie powodować powstawanie wibracji pomiędzy powierzchniami ciernymi. Te wibracje będą tak szybkie, że będziemy je odczuwać jako wysoki piszczący dźwięk.
Hamulce bębnowe są najczęściej spotykane w małych, miejskich autach. Są one montowane na tylnej osi. Piszczenie w hamulcach bębnowych pojawia się niezmiernie rzadko, jednak jest ono bardzo niepokojące. Hamulce bębnowe są zamknięte, przez co nie powinny się zabrudzić w środku. Często jednak zdarza się, że hamulce te korodują, przez co podczas hamowania stykają się dwie nierówne powierzchnie, co powoduje wspomniane wcześniej wibracje. Ponadto, hamulce bębnowe potrafią piszczeć przez uszkodzenie mechanizmu samoregulacji szczęk. W takiej sytuacji, warto zakupić zestaw naprawczy, lub wymienić hamulce na nowe.