Na polskich drogach coraz częstszym widokiem stają się samochody elektryczne. Tak jak w przypadku modeli spalinowych, te muszą być poddawane regularnej diagnostyce i przeglądowi. Jak wygląda diagnostyka samochodów elektrycznych? Gdzie można ją przeprowadzić? Ile kosztuje takie badanie? O tym przeczytasz w naszym dzisiejszym artykule. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z tematem aut elektrycznych.
Każdy posiadacz samochodu, niezależnie od tego czy jest to model elektryczny, czy spalinowy musi poddawać swój pojazd regularnej diagnostyce. Zarówno w jednym jak i drugim przypadku badanie techniczne pojazdu powinno zostać przeprowadzone przed upływem dwóch lat (od daty pierwszego przeglądu), następnie konieczne są już bardziej regularne wizyty, raz do roku. Oddając samochód na przegląd, warto wiedzieć, że ani oczekiwanie na termin badania, ani koszt nie różni się niczym od badania pojazdu spalinowego. Jedyną zasadniczą różnicą jest tutaj czas, a dokładniej czas przeprowadzania samego badania. W przypadku samochodów elektrycznych diagnostyka trwa znacznie krócej (około 15 min.), ponieważ odpada konieczność weryfikowania jakości spalin.
[Sprawdź też: Kompleksowa diagnostyka samochodów spalinowych na terenie Poznania w AutoZyk. ]
Wiele osób, które dopiero co nabyły samochód elektryczny, lub dopiero planują go zakupić, zastanawia się, jak dokładnie wygląda przegląd takiego samochodu. Otóż diagnostyka samochodu elektrycznego nie różni się praktycznie niczym od tej, którą przeprowadza się w przypadku samochodów spalinowych.
Na początku sprawdzana jest poprawność numeru VIN wybitego na tabliczce znamionowej z numerem podanym w dowodzie rejestracyjnym. Następnie kontroli podlega układ kierowniczy i układ hamulcowy, a kolejno jeszcze zawieszenie oraz stan ogumienia. Kontroli podlega również stan oświetlenia pojazdu.
Wiemy już, jak wygląda przegląd pojazdów elektrycznych. Warto jednak wiedzieć, że to czy nasz pojazd zostanie dopuszczony do użytku, zależeć będzie przede wszystkim od jego sprawności technicznej. Jeżeli diagności wykryją drobne usterki, nie wpływające bezpośrednio na bezpieczeństwo jazdy, to najprawdopodobniej dopuszczą pojazd do ruchu, jednak nakażą kierowcy usunięcie owych usterek. W przypadku wykrycia poważniejszych problemów diagnosta może zatrzymać nasz dowód rejestracyjny i odesłać go do wydziału komunikacji w danym mieście. W takiej sytuacji mamy obowiązek usunąć wszelkie występujące usterki, a jeśli nasz pojazd kolejne badanie przejdzie pozytywnie, wówczas możemy wystąpić do wydziału komunikacji o zwrot dowodu rejestracyjnego.
Bardzo często słyszy się, że samochody elektryczne są znacznie droższe w utrzymaniu, niż modele spalinowe. W przypadku samej diagnostyki pojazdu zasilanego prądem nie ma to stwierdzenie żadnego uzasadnienia, ponieważ badanie techniczne samochodu elektrycznego kosztuje tyle samo, co spalinowego. Całkowity koszt takiej usługi wynosi 98 zł. Wyjątek stanowi tutaj doliczenie do tej kwoty opłaty ewidencyjnej CEPiK w wysokości 1 zł. Cena ta jest odgórnie ustalona przez ustawodawcę.
Wybierając miejsce, w którym chcemy przeprowadzić badanie diagnostyczne samochodu elektrycznego, powinniśmy sugerować się kompetencjami diagnostów oraz profesjonalnym wyposażeniem, czyli urządzeniami do diagnostyki samochodów elektrycznych.