Niepokojące dźwięki dochodzące z zawieszenia podczas przejeżdżania przez nierówności zazwyczaj świadczą o uszkodzeniu jakiegoś elementu zawieszenia. Bardzo często zdarza się, że zawieszenie samochodu wydaje przy przejechaniu przez dziurę głośny huk. Czym jest dobijanie zawieszenia oraz co je powoduje? Jak pozbyć się dobijania?
Dobijanie zawieszenia to nic innego jak praca amortyzatora w całym możliwym zakresie pracy. Huk, jaki słyszymy podczas dobicia bardzo często dochodzi ze sprężyn, które są maksymalnie ściśnięte, lub amortyzatora, który dobił do swojego limitu. Stąd nazwa dobijanie zawieszenia. Prawie każde dobijanie zawieszenia jest spowodowane zużytymi i zmęczonymi amortyzatorami. Dobijanie zawieszenia zazwyczaj nie jest jedynym objawem, jaki towarzyszy zepsutym amortyzatorom. Jakie są więc objawy zużycia amortyzatorów?
Najpopularniejszą metodą sprawdzenia czy amortyzatory są całe jest naciśnięcie karoserii nad amortyzatorem. Poprawnie działający amortyzator powinien wyciszyć ruch nadwozia w moment – maksymalnie dwa wahnięcia góra-dół. Jeżeli naciśniemy nadwozie a ono zacznie się bujać przez chwilę to znak, że amortyzator jest do wymiany. Oprócz tego prostego testu, objawami zużytych amortyzatorów są:
Największym problemem w sytuacji awarii amortyzatora jest fakt, że do uszkodzenia dochodzi bardzo powoli. Dla osób które jeżdżą danym autem codziennie, odczucia z jazdy mogą się nie zmienić. Warto także pamiętać o tym, że amortyzatory, tak jak i inne elementy zawieszenia, wymienia się parami. Wymiana jednej sztuki może sprawić, że druga ulegnie uszkodzeniu dużo szybciej a dodatkowo geometria zawieszenia będzie trudna do ustawienia.
Wszystkie elementy zawieszenia są częściami eksploatacyjnymi, których żywotność w założeniu jest dużo krótsza od żywotności samochodu. Jeżdżąc po nierównych drogach, średnia żywotność amortyzatora będzie oscylować w okolicy 60 tysięcy kilometrów. Jeżdżąc tylko po autostradach i drogach równych jak stół, żywotność może się wydłużyć nawet do 100 tysięcy. Amortyzatory są na tyle ważnym elementem, że warto je sprawdzić raz w roku – najlepiej podczas sezonowej wymiany opon lub kół. Warto w tym celu udać się do mechanika na diagnostykę zawieszenia. Udanie się na stację kontroli pojazdów i przejście całej ścieżki diagnostycznej także jest dobrym wyjściem.
Jak interpretować wyniki badania amortyzatorów? Otóż, nowe amortyzatory powinny mieć powyżej 80% tłumienia. Amortyzatory do wymiany to te, których amortyzacja wynosi poniżej 50%. Warto także pamiętać o tym, że różnice w tłumieniu amortyzatorów o wartości ponad 15% także oznaczają, że amortyzatory są do wymiany. Co w sytuacji, gdy na stacji diagnostycznej wyszło nam, że mamy ponad 70% tłumienia a zawieszenie i tak dobija? Jak to się dzieje? Już tłumaczymy. Test zawieszenia bada skuteczność amortyzatorów i tulei gumowych. Jeżeli mamy zdrowe tuleje, dobrze napompowane opony i zniszczony amortyzator, wynik badania może być w okolicy wspomnianych wcześniej 70%. Wielu kierowców zapomina, że badanie bada zdolność tłumienia zawieszenia, a nie amortyzatora.
Wymiana amortyzatorów jest czynnością, którą można wykonać samemu. W kolumnach MacPhersona wymiana jest dość łatwa. Problematyczne może być ściągnięcie sprężyn – bez odpowiednich narzędzi czasem wręcz niewykonalne. Z drugiej strony, po co się męczyć? Profesjonalni mechanicy, mając dostęp do wszelkich kluczy udarowych, ściągaczy do sprężyn i podnośników są w stanie wymienić amortyzatory w mniej niż pół godziny. Jeżeli nie jesteśmy pewni swoich umiejętności, to wymianę dobijających amortyzatorów warto zostawić profesjonalistom.