W dobie coraz popularniejszych hybryd elektrycznych, auta zasilane gazem LPG stanowią wciąż spory odsetek. Kilku producentów aut budżetowych wyszło naprzeciw zapotrzebowaniu rynku i zaproponowało w swoich pojazdach fabryczną instalację LPG. Czy auta z fabrycznie zainstalowaną instalacją gazową są lepszym wyborem od aut, w których instalacja jest wykonywana w dedykowanym serwisie? Które rozwiązanie jest bardziej opłacalne?
Instalacja lpg to nic innego jak pośredni wtrysk gazu do silnika, który w założeniu ma go zasilać zamiast benzyny. LPG często wykorzystuje drobny dotrysk benzyny aby obniżyć zużycie gniazd zaworowych w głowicy. Instalacja zawsze zwiększa spalanie pojazdu, obniżając jednak koszt każdorazowej wizyty na stacji paliw. Układ zasilania gazem wymaga pewnych modyfikacji w pojeździe, jak chociażby montaż butli na gaz czy też montaż wtryskiwaczy. Auto wyposażone w instalację musi regularnie przechodzić przegląd stanu technicznego, niezależnie od swojego wieku. Mało to, koszt przeglądu wzrasta, ponieważ diagnosta musi wykonać szereg dodatkowych czynności. Przegląd auta wyposażonego w instalację LPG kosztuje 162 złote.
Przez ostatnie 20 lat wokół aut zasilanych gazem urosło wiele mitów. Ludzie nazywają je zapalniczkami lub kuchenkami, ze względu na specyficzny zapach z rury wydechowej. Prawda jest taka, że taki zapach ma miejsce tylko i wyłącznie z sytuacji, gdy instalacja jest stara a auto spracowane. Nowoczesne instalacje LPG nie generują żadnego zapachu, do tego są bardziej ekologiczne od benzyny czy oleju napędowego. W wyniku spalania gazu auto generuje mniej dwutlenku węgla. Kolejnym mitem jest obniżenie mocy i kultury pracy. Auta z dobrą instalacją LPG mają tyle samo mocy, co auta zasilane paliwem tradycyjnym. Mało to, kultura pracy silnika dostrojonego z LPG jest często lepsza, od auta zasilanego benzyną.
Pierwszym aspektem który należy rozważyć jest to, że producenci samochodów nie produkują instalacji gazowych. Kupują oni gotowe rozwiązania od firm trzecich, a następnie montują te układy w swoich produktach. Koszt takiej instalacji w hurcie kosztuje około 2 tysięcy złotych za układ wysokiej klasy. Tymczasem producenci aut proponują montaż instalacji gazowej za kwoty rzędu 4,5-5 tysięcy złotych. Producent, który kupił produkt narzuca na niego swoją marżę. Obecnie Dacia i Renault proponują silniki wyposażone fabrycznie w instalację gazową, a KIA pozwala w konfiguratorze na dobranie zasilania gazem. Trzeba zaznaczyć, że KIA pozwala na montaż instalacji gazowej do swojego najsłabszego i najbardziej budżetowego motoru. Tymczasem Dacia i Renault montują gaz do zaawansowanego silnika TCe.
Serwisy specjalizujące się w instalacjach gazowych są w stanie założyć instalację gazową do praktycznie każdego samochodu i silnika. Obecne na rynku firmy, które produkują te systemy, stworzyły gotowe zestawy dedykowane do danych rodzajów silników. Koszt montażu gazu w takich firmach oscyluje w okolicy 3 tysięcy złotych, i to za system wysokiej klasy. Tak więc czy jest sens przepłacać za fabryczną instalację? W przypadku silników TCe, to jest to godne rozważenia, jednak warto się zastanowić, ile kilometrów rocznie zamierzamy robić. Jeżeli jesteśmy w stanie przebić 20000 kilometrów rocznie, to instalacja od nowości jest dobrym pomysłem, ponieważ szybko się zwróci – licząc samo paliwo, to wyjdzie to okres około 3 lat. Gorzej, gdy jeździmy tylko do pracy i na zakupy, pokonując rocznie 6-7 tysięcy. Wtedy koszt instalacji jest niewspółmierny do zapotrzebowania. Zwrot takiej inwestycji nastąpiłby po około 6-8 latach. Pytanie brzmi, czy jest sens tak długo czekać.
Koszty obsługi auta z LPG można łatwo obliczyć na stronach internetowych posiadających odpowiednie kalkulatory. Można w nich dostosować cenę paliw do naszej okolicy, jak i ustawić odpowiedni poziom spalania naszego pojazdu. Ważnym aspektem jest także miesięczny przebieg oraz sama cena instalacji układu. Wybierając w opcjach uwzględnienie kosztów serwisu, kalkulator jest w stanie obliczyć nam opłacalność inwestycji.