Czy regeneracja maglownicy jest opłacalna?
16 lipca 2021
Popularne powody problemów z uruchomieniem silnika benzynowego
30 lipca 2021
Pokaż wszystkie

Uszkodzone tłumiki często dokuczają kierowcom. Bywa tak, że w pewnym momencie dochodzi przedziurawienia lub odpadnięcia tłumika końcowego. Zazwyczaj powodem jest korozja lub defekt mechaniczny. Niestety czasami, zdarzają się się sytuację, gdzie dochodzi uszkodzenia tłumików przez wandali. W sytuacji, gdy posiadamy standardowy tłumik jego kupna nie będzie raczej wielkim wydatkiem. Sprawa wygląda nieco gorzej, jeśli nasz samochód zaopatrzony jest w tłumik sportowy, ponieważ zakup nowego będzie znacząco obciążać naszą kieszeń. W tym przypadku najlepiej jest go naprawić. Tłumiki uznawane są za jedne z najczęściej psujących się elementów. W tym miejscu pojawia się pytanie jaką wiedzę powinniśmy posiadać przy naprawie tłumików?

Z czego zbudowany jest tłumik?

Z reguły tłumik samochodowy wykonany jest ze stali. Jego konstrukcja nie jest skomplikowana. Składa się on bowiem z tłumika początkowego, tłumika środkowego oraz tłumika końcowego, który jest dostrzegalny z zewnątrz. Bywa tak, że dodatkowo zakładana jest jeszcze końcówka tłumika. Łącznik wszystkich przedstawionych wcześniej elementów stanowi obejma, która ściska wszystkie trzy części razem. Poza tym tłumik w pojazdach jest podwieszany, za pomocą gum. Aby tłumik nie uszkodził podłogi, co mogłoby się wydarzyć w momencie przepalenia zakładana jest osłona termiczna. Osłona wykonana jest z materiału, który odporny jest na bardzo wysokie temperatury, przez co odpowiednio chroni podłogę.

Jakie są przyczyny uszkodzenia?

Poza wspomnianą wcześniej korozją tłumik może ulec przepaleniu. Dzieje się tak, ponieważ tłumik samochodowy ma styczność z wysoką temperaturą. Dalej idącą usterką, po przepaleniu tłumika jest uszkodzenie go lub nawet zerwanie przez zahaczenie o nierówną nawierzchnię lub wzniesienie, takie jak próg zwalniający. Pojawiąjący się otwór w tłumiku rozrasta się w znaczącym tempie, dlatego należy szybko reagować. 

Kolejnym alarmującym problemem jest wydobywająca się woda z tłumika. Może być to faktyczny powód do obaw jednak nie zawsze. Jest to zależne od ilości wydostającej się cieczy. Dzieje się tak,  gdy powietrze skraplane jest przez spaliny o wysokiej temperaturze. Problem nasila się, w sytuacji gdy tłumik jest dziurawy. Wówczas wydobywającej się wody może być całkiem sporo.

Jakie są sposoby naprawy tłumików samochodowych?

Jednym ze sposobów regeneracji tłumików samochodowych jest wycięcie elementu, który uległ uszkodzeniu, po czym zastąpienie pozbytej się części nową. Aby jednak naprawiony w ten sposób tłumik był szczelny i dobrze nam służył, należy bardzo precyzyjnie zespawać obrabiany fragment. Osoba przeprowadzająca naprawę tego typu musi władać odpowiednim doświadczeniem oraz wiedzą. Mechanik powinien wiedzieć jakiego materiału rury powinien użyć oraz jak wyczyścić układ wydechowy. Przyszła żywotność tłumika zależy bowiem od tego jak wysokiej jakości materiał został użyty przy naprawie. 

Kolejną metodą nadania tłumowi jego poprzednich właściwości, które posiadał przed uszkodzeniem jest łatanie. Ten sposób polega na załataniu powstałej dziury przez załatanie jej odpowiednim materiałem. Technika ta stosowana jest jednak dosyć rzadko, ponieważ jest zdecydowanie gorsza od tej przedstawionej wcześniej. 

Czym powinniśmy się kierować wymieniając tłumik na nowy?

Wymieniając tłumik na nowy jeśli chcemy, aby długo nam służył, powinniśmy zadbać o to, aby był oryginalny. Powodem tego jest to, że tanie zamienniki szybko się psują. Poza tym dobrze jest, gdy nowy tłumik dopasowany jest pod względem wyglądu do samochodu. Najważniejszymi aspektami przy wyborze tłumika jest to, aby wybrany tłumik spełniał normy dotyczące emisji spalin oraz izolacji akustycznej oraz był stworzony z bardzo wysokiej jakości materiału, który będzie chronił go przed korozją, temperaturą oraz warunkami zewnętrznymi.

Kiedy wymiana tłumika się opłaca?

Wymiana tłumika opłaca się zazwyczaj wtedy, gdy jego cena jest odpowiednio niska. Są samochody, które posiadają tłumiki końcowe o wartości nie przekraczającej 60 złotych. Zawsze lepiej jest wymienić daną część niż ją naprawiać, ponieważ dodatkowo dostajemy gwarancję od producenta i nie musimy się martwić w przypadku pojawienia się uszkodzeń. Wymiana tłumika środkowego oraz początkowego jest jednak droższa. Poza tym w przypadku, kiedy posiadamy samochód gdzie wartość tłumika jest o wiele wyższa niż u innych samochodów, a środki którymi dysponujemy nie są wystarczające lub najzwyczajniej jest nam żal przeznaczyć taką sumę pieniędzy na zakup nowego, należy zdecydować się na naprawę. Aby podjąć właściwą decyzję należy uprzednio porównać koszty naprawy oraz zakupu nowego i zdecydować zgodnie ze swoim sumieniem. Możemy też powierzyć się specjalistom i zdać się na ich doświadczenie oraz doradztwo.