W przypadku aut napędzanych benzyną najczęściej zdarzającymi się awariami w układzie zapłonowym, jest zazwyczaj niesprawność cewki. Jej naprawa jest dosyć trudna i wymaga fachowej wiedzy oraz praktyki. Najlepiej w tym przypadku udać się do warsztatu samochodowego, gdzie wykwalifikowani specjaliści rozwiążą usterkę Nie mniej warto posiąść podstawowe informacje na temat tego czym cewka zapłonowa jest i jakie są oznaki jej awarii.
Cewka zapłonowa to element układu zapłonowego. Odpowiada ona za skumulowanie odpowiedniej ilości energii elektrycznej, która pozwoli na przeskok iskry na świecy zapłonowej, a w efekcie zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej.
Cewka zapłonowa składa się z dwóch zwoi drutów (pierwotnego oraz wtórnego). Pierwotne są odrobinę mniejsze, a także grusze. Posiadają również ładunek dodatni. Ich zadanie to pobieranie prądu. Natomiast zwoje wtórne naładowane są ujemnie oraz możemy zauważyć, że są zdecydowanie węższe od pierwotnych. Zwoje muszą być odpowiednio zabezpieczone za pomocą metalowego rdzenia pokrytego izolacją. Poza tym cały element chroni plastikowa osłona.
Wśród cewek zapłonowych możemy wyróżnić cewki jednoiskrowe oraz dwuiskrowe. Aktualnie do coraz to nowszych silników stosuje się cewki dwuiskrowe, ponieważ najnowsze układy zapłonowe nie byłyby w stanie dać sobie rady z jedną cewką na 4, oraz więcej cylindrów. Cewki dwuiskrowe cechuje wytwarzanie przez nie wysokiego napięcia dla osobnych dwóch par cylindrów oraz równoczesne wydzielanie dwóch iskr na jeden cykl pracy.
Przedstawioną wyżej cewkę stosuje się w silnikach wielocylindrowych, aby dzięki ich działaniu w jednakowym czasie przekazać iskrę pierwotną na cylinder w celu uzyskania koniecznego zapłonu oraz iskrę wtórną na drugi cylinder, który możemy zlokalizować w suwie wydechu.
Natomiast jeśli chodzi o cewki jednoiskrowe możemy śmiało powiedzieć, iż charakteryzują się zdecydowanie wyższą precyzją pracy. Wykluczyły one bowiem potrzebę korzystania z przewodów zapłonowych. Dodatkowo odpowiedzialne są również za wyeliminowanie straty energii, która wywodziła się ze stosowania cewek dwuiskrowych, gdzie iskra wtórna jest bezużyteczna. Cewka jednoiskrowa przyczynia się do odpowiedniej ochrony energii na swoim cylindrze, która dostarczana jest przez zintegrowaną razem z nią fajkę świecy.
Jakie są najczęściej spotykane powody oraz oznaki awarii cewki zapłonowej?
Cewka zapłonowa jak każda część ulega zużyciu. Nieraz może dojść do wyeksploatowania przewodów zapłonowych, co skutkuje problemem z przetransportowaniem prądu do wytworzenia iskry. Z reguły natomiast najczęstszym powodem uszkodzenia jest najzwyczajniejsze zanieczyszczenie lub uszkodzenie złącza niskiego napięcia. Odnosi się to również do złącza wysokiego napięcia, które może ulec awarii przez kumulowanie się nalotu. Powoduje on w dużym stopniu utrudnienie kumulowanie się prądu. Poza tym może także pojawiać się korozja. Kolejnym powodem usterek są skoki temperatur. Wywołują one zamienne poszerzanie się oraz kurczenie przewodów, czego powodem jest utrata cennych właściwości.
Cewka zapłonowa, która ulegnie uszkodzeniu powoduje szereg niepożądanych objawów. W zależności od konkretnej usterki części, silnik zaczyna spalać większą ilość paliwa. Poza tym często pojawiają się problemy z odpaleniem silnika. Pojawia się również zarzucanie oraz odgłosy strzelania. To nie wszystkie problemy. Dodatkowo możemy zauważyć kłopot silnika w osiągnięciu wyższych obrotów, a także przerywanie pracy silnika. W takim wypadku nie ma co zwlekać i należy jak najszybciej udać się odpowiedniego warsztatu samochodowego, gdzie mechanicy będą potrafili sprostać zadaniu.
Aby to zrobić w pierwszej kolejności powinniśmy przeprowadzić tak zwany pomiar rezystancji. Ten proces ma na celu wskazanie, przy użyciu miernika, stopnia oporności na obu zwojach. Dzięki temu będziemy znali przebiegającą relację pomiędzy natężeniem a napięciem prądu. Aby dowiedzieć się, która konkretnie cewka uległa uszkodzeniu należy porównać uzyskane pomiary, widoczne na omomierzu, z tymi znajdującymi się w instrukcji naszego samochodu, które zostały wskazane jako prawidłowe.
Niekiedy zdarza się tak, że przyczyną problemu jest zwarcie między zwojowe. Wtedy sposób opisany wyżej jest niewystarczający i do oceny potrzebne są bardziej zaawansowane narzędzia takie jak chociażby wysokiej jakości oscyloskop.