W dzisiejszych czasach samochody coraz bardziej przypominają komputery na kołach. Wszechobecne czujniki badają czy nasze auto może przemieszczać się bezpiecznie dla nas, a także czy nie występują jakieś usterki. Dlaczego jeden czujnik jest w stanie wyłączyć cały nasz samochód z ruchu? Ile kosztuje wymiana czujników, a także jak poznać uszkodzony czujnik?
Jak to się dzieje, że jeden czujnik może wyłączyć cały samochód? W latach 80. taka sytuacja była niewyobrażalna, natomiast w dzisiejszych czasach czujniki odpowiedzialne są za utrzymywanie silnika i jego osprzętu w nienagannym stanie. Dzięki obecności czujników możemy cieszyć się niezawodnymi samochodami które oferują wysoką moc, a dodatkowo są oszczędne i ekologiczne. Przeglądając popularne czujniki wyłączające samochody, w oczy rzucają się: sondy lambda, przepływomierz powietrza a także czujniki położenia wału czy czujnik temperatury cieczy chłodzącej. Czujnikiem, który jest narażony na pracę w bardzo ciężkich warunkach są sondy lambda. Są to czujniki obecne w układzie wydechowym. Ich obecność jest podyktowana walką o normy emisji spalin. W układach wydechowych zamontowane są dwie sondy, jedna przed katalizatorem, a druga za nim. Sonda bada zawartość tlenu w spalinach. Jeżeli sonda ulegnie uszkodzeniu, można zaobserwować szarpanie samochodu, nieregularną pracę silnika a także zwiększone spalanie paliwa. Uszkodzona sonda może wymusić na jednostce napędowej uruchamianie się w trybie awaryjnym.
Przeglądając samochody wyposażone w jednostki spalinowe, można dojść do wniosku że każde auto wyposażone jest w dziesiątki czujników. Samych czujników sterujących pracą silnika jest zazwyczaj powyżej 10. Najpopularniejsze czujniki sterujące silnikiem to:
Oprócz czujników osprzętu silnika, w samochodach występują także czujniki odpowiedzialne za sprawdzanie ciśnienia w oponach, a także czujniki zapięcia pasów bezpieczeństwa.
Awaria sondy lambda – najbardziej popularnym objawem jest zwiększone zużycie paliwa, dymienie na czarno z rury wydechowej a także falowanie obrotów silnika.
Awaria potencjometru – silnik nie reaguje na wciskanie pedału gazu. Potencjometry występują przy pedale gazu
oraz przy przepustnicy. Brak chęci do przyspieszenia przy wciśnięciu pedału do podłogi może świadczyć o uszkodzeniu potencjometru.
Przepływomierz – podstawowym objawem będzie utrata mocy oraz falowanie obrotów. Utrata mocy będzie odczuwalna przede wszystkim podczas przyspieszania.
Awaria czujnika temperatury powietrza dolotowego – objawem jest problem z uruchomieniem jednostki napędowej, wysokie spalanie a także kontrolka check engine.
Awaria czujnika położenia wału – typowym objawem jest problem z uruchamianiem silnika, gaśnięcie silnika, przerywana praca.
Czujnik spalania stukowego – typowym objawem jest dzwonienie silnika, utrata mocy, duże zużycie paliwa. Generalnie, przy większości awarii czujników zapala się kontrolka check engine. Najlepszą metodą na szybką diagnozę, jest podpięcie czytnika błędów poprzez złącze OBD2. Wszystkie samochody po roku 2000 muszą być wyposażone w to złącze, dzięki czemu łatwo odczytać błędy. Praktycznie każdy dobry warsztat samochodowy posiada czytnik OBD a także speca, który jest w stanie łatwo i szybko odszyfrować kody błędów. Zlokalizowanie awarii pozwala na szybką naprawę.