Klimatyzacja samochodowa kiedyś będąca wyposażeniem luksusowym dziś przeszła do standardowego wyposażenia większości samochodów. Do niedawna dostępne były dwie opcje klimatyzacji. Tańsza wersja manualna oraz klimatyzacja climatronic, czyli wersja automatyczna. Obecnie mamy do wyboru dodatkowo klimatyzację climatronic dwustrefową.
Najpierw należy wyjaśnić różnicę między klimatyzacją manualną a automatyczną. W przypadku opcji manualnej sami musimy kontrolować temperaturę, jaka panuje w kabinie pojazdu. Sami ustawiamy odpowiednie parametry odpowiadające za zapewnienie oczekiwanego poziomu ciepła. Używamy do tego zwykle pokręteł odpowiadających za temperaturę, siłę nadmuchu i szybkość pracy dmuchawy. W przypadku klimatyzacji automatycznej, nazywanej również climatronic, cały proces panowania nad temperaturą w pojeździe polega na wybraniu odpowiadającej nam temperatury, a system zajmie się utrzymaniem jej w kabinie. Komputer automatycznie dobiera kierunek i siłę nawiewu, aby stale utrzymywać wprowadzony parametr. Wszystko działa za sprawą czujników temperatury rozmieszczonych wewnątrz auta.
Klimatyzacja dwustrefowa jest krokiem w przód, jeśli chodzi o podnoszenie komfortu użytkowników pojazdów. Konsumenci wymagają od samochodów coraz więcej, a producenci robią, co mogą, żeby zaspokoić ich potrzeby. Climatronic dwustrefowy jest właśnie odpowiedzią na rosnące wymagania kierowców i pasażerów. Pozwala on ustawić dwie różne temperatury, jakie mają panować w kabinie samochodu, zapewniając komfort podróży nie tylko kierowcy, ale także pasażerom. Dostępne są różne podziały temperatury w kabinie. W samochodach osobowych zwykle jest to podział kierowca- pasażer. W vanach i większych autach spotkać można podział na przód i tył kabiny.
Zadaniem klimatyzacji dwustrefowej jest utrzymanie dwóch niezależnych parametrów ciepła w kabinie samochodu. Aby tego dokonać, wnętrze auta dzielone jest na dwie strefy, w których komputer automatycznie podtrzymuje stałą temperaturę wybraną przez użytkowników. Na podstawie odczytów z czujników umieszczonych w kabinie system dobiera odpowiednią siłę nawiewu oraz jego kierunek.
Klimatyzacja dwustrefowa jest systemem zdecydowanie bardziej złożonym niż klasyczny climatronic, czy klimatyzacja manualna. Dlatego warto pamiętać o systematycznych przeglądach i wizytach w wyspecjalizowanym serwisie takim jak Auto Zyk serwis klimatyzacji – Poznań Grunwald.
Klimatyzacja dwustrefowa zbiera coraz więcej fanów, jednak nie jest jeszcze tak popularna, jak klasyczny climatronic. Jeśli chodzi o obsługę, to oba systemy są dziecinnie proste. Klimatyzacja dwustrefowa sprawdza się przede wszystkim w podróżach grupowych, gdzie każdemu odpowiada inna temperatura. Climatronic jest za to tańszy i zdecydowanie bardziej opłacalny, jeśli nie przewozimy żadnych pasażerów i nie musimy się o nich martwić, i jedyny komfort, o jaki się martwimy to nasz własny.