Klimatyzacja samochodowa to element wyposażenie, bez którego wielu kierowców już nie potrafi wyobrazić sobie codziennej jazdy. Kapryśna pogoda w naszym kraju sprawia, że tego urządzenia można z powodzeniem używać przez cały rok. Nie tylko obniży temperaturę w aucie podczas wysokich, letnich temperatur, ale także osuszy szyby podczas wilgotnych zim. Klimatyzacja w samochodzie wymaga jednak regularnego serwisowania, aby była sprawna i bezpieczna. Z czego się składa i jakie usterki mogą wystąpić?
Klimatyzacja samochodowa to wbrew pozorom nieskomplikowana konstrukcja, która niewiele różni się od układów takich elementów jak chłodzenie silnika czy ogrzewanie kabiny. Kluczową rolę odgrywa tutaj obecność kompresora, która pozwala na sprężanie i rozprężanie czynnika chłodniczego, co odpowiada za chłodzenie w kabinie kierowcy.
Jak już wspomnieliśmy budowa układu klimatyzacji jest prosta. To układ zamknięty, który składa się z przewodów sztywnych i elastycznych. Całość można podzielić na dwie części, czyli niskociśnieniową i wysokociśnieniową. Taki schemat klimatyzacji samochodowej spełnia podstawową funkcję w procesie wymiany ciepła i chłodzenia powietrza, które dostaje się do samochodu poprzez układ wentylacji.
Autoklima składa się z pięciu elementów, których sprawne działanie pozwala na poprawne chłodzenie. Jak dokładnie wygląda budowa klimatyzacji samochodowej? Na całość składają się:
Najważniejsza z części to kompresor, dzięki któremu w układzie klimatyzacji możliwe jest sprężanie czynnika chłodniczego, który jest niezbędny do działania całego urządzenia. Jego działanie przypomina nieco pompę, ponieważ kiedy środek chemiczny wydostaje się z tego elementu, jest sprężony, ale także rozgrzany i poddany wysokiemu ciśnieniu. Później trafia do chłodnicy, czyli do skraplacza, w którym substancja zmienia stan skupienia z gazowego na ciekły. Element ten znajduje się w przedniej części samochodu, tam temperatura i ciśnienie są znacznie obniżone. Dzieje się tak dlatego, że w układzie cały czas działa wentylator, a dodatkowo zachodzi pęd powietrza podczas jazdy. Ciecz trafia do osuszacza, który działa jak filtr. W tym procesie zatrzymane zostają zanieczyszczenia oraz cząsteczki pary wodnej, które chronią układ przed uszkodzeniami mechanicznymi i zablokowaniem.
Rozprężanie czynnika zachodzi w zaworze rozprężającym, gdzie potem schładzany jest w parowniku. Parownik to mała chłodnica, przez którą przepływa strumień powietrza generowany przez wentylator. Dzięki jego obecności w kanale wentylacji jest możliwe dostawanie się schłodzonego powietrza do wnętrza kabiny. Kompresor jest odpowiedzialny nie tylko za sprężanie czynnika chłodniczego, ale także za zasysanie go z powrotem do układu, aby proces mógł rozpocząć się na nowo.
Zasada działania klimatyzacji samochodowej jest dość prosta, jednak dla niektórych osób zagadką może okazać się czynnik chłodniczy. Jest to substancja chemiczna, która wykazuje zdolności termodynamiczne i bierze udział w procesie chłodzenia lub wymiany ciepła w układzie chłodniczym, a także pompie ciepła. Na rynku występują różne rodzaje czynników m.in. CO2, R134a, R1234yf. Substancja ma za zadanie krążyć po układzie zamkniętym klimatyzacji i pod wpływem temperatury oraz ciśnienia zmieniać stan skupienia, dzięki czemu możliwe jest chłodzenia układu.
Najbardziej powszechnymi niepokojącymi objawami świadczącymi o problemie z klimatyzacją jest osłabienie lub brak chłodzenia oraz para wodna, która osadza się na szybie.
Niekiedy kierowcy również skarżą się na dziwny zapach w aucie, który wydobywa się z otworów wentylacji. Inne mniej wyraźnie oznaki, że coś może być nie tak z klimą to zwiększone zużycie paliwa lub hałas. Najczęstszą przyczyną pojawiających się problemów jest zbyt mała ilość czynnika w układzie klimatyzacji lub jego brak.
Warsztat przy stacji kontroli pojazdów lub profesjonalny serwis klimatyzacji to miejsca, do których warto wybrać się raz w roku na sprawdzenie poziomu czynnika.
Przyjmuje się, że w ciągu 12 miesięcy ubywa ok. 10% tej substancji. Wizytę w warsztacie warto zaplanować najlepiej na wiosnę, ponieważ gdy zrobi się ciepło, klimatyzacja będzie eksploatowana najbardziej, co przyczyni się do szybszego zużywania czynnika chłodniczego. Niektóre modele klimatyzacji po prostu przestają działać, kiedy w układzie jest za mało środka chemicznego. Powoduje to wyłączenie się kompresora, a co za tym idzie brak chłodzenia. Zaparowane szyby w aucie czy nieprzyjemny zapach prawdopodobnie jest winą zanieczyszczonego układu. W tym wypadku należy niezwłocznie wymienić filtr kabinowy, ale także sprawdzić stan całej klimatyzacji. Jest to niezwykle ważnie nie tylko dla komfortu jazdy, ale także dla zdrowia. Hałas i większe zużycie paliwa to prawdopodobnie kwestia uszkodzenia jednego z elementów klimatyzacji samochodowej, np. wcześniej już wspomnianego kompresora, skraplacza lub wentylatora.
O klimatyzację warto dbać i co jakiś czas sprawdzać jej stan, a przede wszystkim szczelność. Jeżeli układ okaże się przepuszczalny, to naturalną koleją rzeczy jest, że czynnik chłodniczy będzie się ulatniał szybciej. Trzeba pamiętać, że obowiązkowymi czynnościami przy klimatyzacji nie jest tylko “nabijanie układu” oraz wymiana filtra kabinowego. Podczas wizyty w warsztacie, np. przy stacji kontroli pojazdów warto sprawdzić całą instalację i w porę reagować. Najbardziej kosztowną usterką, która może się przytrafić to wymiana kompresora. Można jednak się przed tym uchronić, serwisując regularnie klimę. Uzupełnienie czynnika raz do roku, a co za tym idzie również oleju, sprawi, że kompresor nie zatrze się tak szybko i będzie służył dłużej.
Zadbaj o sprawną i bezpieczną dla zdrowia klimatyzację i serwisuj ją regularnie. W Auto Zyk zapewniamy fachowy serwis klimatyzacji. Poznań (Grunwald) to obszar, gdzie znajdziesz nasze warsztaty. Jesteśmy stacją kontroli pojazdów z dużym doświadczeniem i to nie tylko w serwisowaniu klimatyzacji.